NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Floda (W)

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Floda (W)
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-10-05, 15:07
Hej
Återigen skulle jag behöva lite läshjälp. Det avser Floda (W) F:6 Kristi himmelsfärdsdag 28 maj 1810. Det är några ord som jag inte lyckas tyda.
Jag läser:
"Till sitt första ? hava vi idag befordrat Tolvman Erik Erssons hustru i Björbo. Hon föddes år 1767 d. 13 juni av ärliga och kristerliga föräldrar, fadern Per Ersson och modern Kerstin Nilsdotter på Gåsholmen. Strax efter den naturliga födelsen blev hennes hjärta helgat Herranom genom döpelsens Sacrament och fick därigenom kraft att vandra kristerligt. År 1791 ingick hon uti äktenskapsförbund med sin efterlämnade make Erik Ersson i Björbo, vilket äktenskap Gud behagat välsigna med 6 barn, 1 son och 5 döttrar, varav sonen sedan länge för sin kära moder njutit gravens vila, och döttrarna alla efterlever henne, med den saknad som ? Av den moderliga vårdnad och ömhet ?  måste vidkänna. Uti sitt uppförande har den avlidna varit stilla och fridsam, detta lovord har hon vunnit av sina grannar, jämte allas kärlek, som henne känt. Uti sitt hus har hon varit en arbetsam kvinna, god moder för sina barn, öm och trogen maka för sin man, och framför allt Gudfruktig i sina ? . En svår och tärande lungsot har uti flera år plågat henne, vilken påminnelse om dödens ankomst, hon emottog med kristerligt tålamod och glad förhoppning. ? ? det ömma modershjärta då hon betraktade sina barn som med tårar i sina ögon omgåvo hennes dödsbädd, i synnerhet vid avskedandet av den yngsta av barnen, som ännu ej uppnått 5 år, men hon ? från anhöriga ? ? ? den vårdande ? nådiga ? övertygad om att han på det ömmaste sätt omfattar? de späda som på honom förtrösta. Hon dog av lungsot d. 28 sistliden maj i en ålder av 43 år 11 månader och 15 dygn gammal"

Tacksam för hjälp med att räta ut frågetecknen jag inte lyckas tyda och korrigering om jag tolkat fel någon annanstans i texten
Tack på förhand
/Per H