NULL Skriv ut sidan - SV: Moback

Anbytarforum

Titel: SV: Moback
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2017-10-09, 13:59
1 Svar till Jörgen Axelsson:

I stort tycker jag att Du har rätt i det du redovisar. Jag har en del funderingar hur jag skall få ihop det mellan Blekinge och Stockholm och Eskilstuna men jag jobbar vidare med det.

2 Svar till Jukka:

Jag känner  dom väl för Anders Magnus är halvbror till min morfars, farfars far sergeanten och föraren Johan Georg Moback vid Södermanlands regemente född i Adelöv (F)  1769-09-16  där även Anders Magnus är född i faderns andra äktenskap 1780-09-04. Du skriver att du letat bland knektarna kring Eskilstuna och då borde du ha hittat den förut nämnda Johan Georg som blev volontär  i Västra Rekarne kompani. En bror till Johan Georg och således även halvbror till Anders Magnus är vicekorpralen Carl Fredric Moback för Svista rote i Eskilstuna Kloster född i Adelöv 1772

Anders Magnus blev en välkänd industriman i Eskilstuna och Rådman samt fick en gata uppkallad efter sig "Mobacksgatan" vilken existerar än i dag. Jag har gått på den.

Jag har som jag skrivit i svaret till Jörgen i p 1 ovan arbetat med att försöka få rätsida i bland de tidiga Mobackarna i området Nyköping-Örebro -Eskilstuna och Stockholm men eftersom det saknas kyrkböcker så går det trögt.

mvh

Per L