NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-10-25, 17:23

Hej igen
Nu har jag uppdaterat mej på vad vi vet om släkten Wenster.
 Samtliga personer som haft och har namnet Wenster kommer från en av  följande fyra anfäder:

Christian Wenster, hautboist från Landskrona ca 1681 – 1727
Han är troligen född i Landskrona (födelsebok saknas) men värvas som pipare 16 år gammal ca nyåret 1696-97.
Hans ättlingar är kända och kartlagda även om de tre första barnens födelseort är okänd. (troligen Stettin)

Franz Wenster, skräddare i Ålborg ca 1685 – 1757.
Han dyker upp i Ålborg 1713 när han ansöker om att få gifta sig med änkan efter skräddaren Henrich Madzen. När han kom till Ålborg är okänt men troligen är han född i Landskrona före 1786 när kyrkoboken börjar.
Hans ättlingar i Danmark är kända och vad gäller mej ett avklarat kapitel.

Nicolaus Wenster, klensmed i Landskrona och Barsebäck, ca 1707 – 1763
Niclas, som är min ana i rakt nedstigande fadersled, är extremt intressant att följa bakåt i tiden med tanke på mitt Y-dnatest (R-M269). Hans ättlingar är kända och forskade av mej.

När Niklas är född och var är okänt. Enligt begravningsboken skulle han varit född 1707. Detta verkar dock inte troligt med tanke på att skrivs in som lärling i Åhus 1734 . Födelse ca 1717 verkar rimligare och borde var i trakterna runt Åhus??? När antog han namnet Wenster?, Troligen 1737 när han blev gesäll. Var han arbetade som gesäll är mej helt okänt fram till Malmö 1748 där han blev mästare.
Han erlägger borgared i Landskrona 1749.
Han är gift med Annicka Hiort när de får sitt första barn 1750.  Hon uppges vara född 1725 i Landskrona men födelseboken 1725 är ofullständig. Dock är de inte gifta i Landskrona så hon är nog född någon annanstans.

Maria Wänster, ca1756 – ca 1808, gift med tapparen i Landskrona Bengt Hallström
Jag hittar henne första gången i Landskronas vigselbok 1781 när hon gifter sig med Bengt.
Hennes historia och ättlingar känner jag till.
Enligt Paul Bergström, tycker han sig ha stött på en smed Bengt Wenster tidigare i sin forskning och att det borde varit i trakterna av Romeleåsen. Jag har dock inte lyckats finna honom eller Marias födsel i kyrkoböcker eller mantalslängder än.

Nu är frågan om i så fall hur de olika släktgrenarna hänger samman:

Helt klart är att Christian och Franz är bröder.
Deras far hette Christian Christiansen, ??? – 1700, och var dansk skolmästare när han 1650 blir borgare i Landskrona. Efter freden i Roskilde hade Skåne behållt mycket av sin danska kultur, och Christian hade säkert undervisat på danska i en av staden godkänd skola av lägre rang (i förhållande till latinskolan vars lärare kallades scholasticae). Efter Skånska krigets slut 1679 svär han sin ed till Karl XI. Från 1680 skulle undervisning och predikan ske på svenska, varför Christian i senare dokument kallas svensk skolmästare.

Nästa steg måste bli att hitta Bengt Wenster. Om han är smed och kommer från Kristianstad län, kanske han är släkt med Nicolaus.
Steg 2 är att hitta var Nicolaus är född.
Steg 3 blir att hitta Annika Hiorts uppväxt, vilket kanske är svårast.

Finns det över huvud taget något samband mellan Christian, Franz och Niclas eller Bengt?