NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-10-30, 13:37
En möjlig liten framgång med Maria Bengtsdotter Wensters bakgrund.

Enligt hennes moster Elsa Månsdotters bouppteckning 1800 hade Maria en syster Bolla "gift i Tollarp".

Jag har nu "dammsugit" Tollarp under förutsättning att uppgiften stämmer och hittat en enda kandidat.

Det handlar om förre ryktaren Anders Nilssons hustru Bolla Bengtsdotter som är inhyses på Tollarp N:r 3 år 1800. Paret vigdes den 11 oktober 1793 i Västra Vram.

De får tre kända barn:

Åke 1794 i Västra Vram, sedermera frälseåbo i Vanneberga och Åraslöv i Vinslövs socken.
Nils 1796 i Vä, okänt öde. # Har lyckats följa honom tills han 1815 flyttar från Vinslöv till Djurröd.
Hanna 1800 i Västra Vram, död 1829 på Önnestad N:r 37.

Paret Anders & Bolla är fattigt flyttefolk och verkar sakna fast punkt i tillvaron. År 1802 flyttar man till Önnestads socken och flyttar runt på många adresser i byn. Någon gång mellan 1810 och 1815 dör Anders Nilsson (utan någon bouppteckning). Bolla och de två yngre barnen flyttar runt och 1829 fiskar jag upp dottern (som avlider 1829) och Bolla som inhyses på Önnestad N:r 37. Efter dotterns död flyttar modern - oklart var.

I denna sista notering står att Bolla skulle vara född 1760 i Västra Vram. Hon är inte född åren 1757-1761 i Västra Vram. Hon finns i vart fall inte i boken. När sonen Nils föds 1796 i Vä så står att Bolla ska vara 38 år gammal. Detta indikerar en födelse c:a 1758. Gissningsvis är Maria den äldre av de två systrarna.

Mycket tyder på att Bolla (och Maria) är födda i en brunnen socken, men att föräldrarna eller i vart fall en av föräldrarna sedermera hamnat i Västra Vram socken. För att spana vidare där behövs ett AD abonnemang så att man i detalj kan studera från säg 1766 och framåt vilka Bengt som finns med döttrar i passande ålder. Ett pusslande, men vad annars kan vi göra:-)

/Paul

UPPDATERING!

Jag har nu sökt igenom Önnestads husförhörslängd 1829-1836 samt Önnestads dödbok till 1840; Bolla Bengtsdotter finns inte med. Hon måste ha flyttat från socknen i samband med dotterns död 1829. Hennes inflyttningsattest finns inte i Nävlinge, Vinslöv, Västra Vram, Vä, Träne, Skepparslöv eller Djurröd. Någon som känner för att kolla fler kringliggande socknar för inflyttade 1829?