NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-11-01, 15:25
Några fler reflektioner kring klensmeden Niclas Wenster.

Den siste mästare som Niclas Wenster var gesäll hos var Anders Bröstberg.

Jag har försökt följa honom så gott det går.

Han flyttar in till Landskrona omkring 1740 och gifter sig i Lund den 7 december 1742 med "mön" Anna Stina Wittberg. Han tituleras "klensmeden från Landskrona". Det framgår inte om han är mästare eller gesäll. Med tanke den vid hans död uppgivna ålder tyder mer på att han är mästare än gesäll 1742.

Han förekommer inte som lärling vid Smedämbetet i Landskrona så han måste ha lärt någon annanstans.

Under 1748 står det klart genom Stadens äldstes protokoll från den 6 september att Anders Bröstberg har för avsikt att flytta till Asmundtorp. Det gör han också för 1755 föds en dotter Karna i Asmundtorp. Modern heter dock Gunilla Olsdotter och någon sådan vigsel har inte påträffats. Jag har ej heller hittat Anna Stina Wittbergs dödsnotis.

År 1757 har Anders Bröstberg både blivit änkling och flyttat igen. Han är nu smed på Lärkesholms gård i Örkelljunga socken. Han ingår nytt gifte i Perstorp 1757 med Karna Persdotter. Han avlider i Örkelljunga 1760 och sägs (uträknat) vara född 1702.

Vad kan vi mer säga om Bröstberg? Vad känt är tar han till sig bara en lärling under tiden i Landskrona. Det sker 1746 och är 14-årige gossen Anders Truedsson (som tar gesällnamnet Åberg) som sägs vara född i Åhus av föräldrarna salpetersjudare Trued Nilsson och h.h. Hanna Carlsdotter. Jag har följt upp honom. Han var inte född i Åhus, utan i Nosaby 1732, men föräldrarna flyttar senare till Åhus.

Med anledning av detta kan man ställa lite påståenden.

Smedämbetet i en stad han vid den här tiden en uppgift att upprätthålla ett oligopol. En stad ansågs bara ha plats för ett visst antal grov- och klensmeder. Detta borde ha skapat ett överskott på lärlingar som i sin tur gav ett relativt överskott på gesäller. Att bli mästare i en stad var inte alla förunnat. Man kan nästan misstänka att här fanns grogrund för "affärer" där man antingen kunde ta betalt för att "ge sin plats ledig" eller i vart fall se till att promotera sin släkting.

Således när Bröstberg under 1748 bestämmer sig för att lämna Landskrona så är han medveten om att det blir en plats för en klensmedsmästare ledig i staden. Och som av en händelse är Wenster som 1747 skrev in sig i Malmö, nu 1748 gesäll hos honom i Landskrona.

Är detta en slump? Jag tror det inte. Bröstberg har säkerställt genom att lyfta fram Wenster så att platsen som mästare i staden skulle gå till honom. Varför? Jag tror på ett släktskap.

Låt oss betrakta åldern på Niclas Wenster.

I Smedämbetet i Landskrona fanns sju ledamöter.

1 ålderman
2 bisittare
4 lagbröder

Redan 1756 blir Niclas Wenster ålderman i ämbetet efter endast sju år i staden. Hur är det möjligt? Jag tror att man ska ta titeln "ålderman" bokstavligt. Han var äldst i ämbetet och därmed förefaller hans uträknade födelseår 1707 inte längre så omöjligt.

I ämbetets protokoll under året 1759 verkar det dock uppstå någon slags schism mellan åldermannen Wenster, bisittaren Truls Diurlund å enda sidan och lagbrodern Anders Wäström å andra sidan. Wenster och Diurlund tvingas avgå. Intressant är namnen som alla drar åt östra Skåne.

När det gäller kandidater till fader/broder till Bröstberg finns en ryttare Carl Bröstberg nere på Österlen i Kiviks-trakten omkring 1710. Han sägs vara född i Brösarp (kommer Bröstberg därifrån?).

Ja, det vara lite funderingar:-)

/Paul