NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-11-01, 16:41

Det var spännande funderingar du kom med. Jag skall arbeta vidare på det.


Själv har jag letat lite efter Maria Wenster men utan framgång än. Däremot har jag hittat lite spår att följa vad det gäller hennes liv. Hennes man Bengt Hallström kommenderades till Finland senast 1789. Tyvärr dog han där redan i januari 1790 enligt artilleriets rulla för 1791.
Hon återfinns i husförhörslängderna först 1798 då som anhörig hos bryggaränkan Pehrsson, som vi vet var hennes moster.


Frågan är om hon följde med sin man till Finland?
Efter hans död gifter hon sig med soldaten Olof Möller. Men var och när?
Hon får ett fjärde barn Gustav men när och var?
Hon skiljer sig från Olof och enligt mosterns bouppteckning skulle det ha fastställts av domkapitlet 30 april 1800. Men jag hittar inte detta utslag i dokument från Domkapitlet i Lund och därmed inte heller vilken domstol som behandlade fallet.


Hon återkommer till Landskrona och bor hos mostern Elsa Månsdotter.
1799 i september dör hennes äldsta son Jean Friedrich 17 år gammal, men inte i Landskrona. Utan var? Efter mosterns död 1800 ärver Maria huset.
Någon gång ca 1805 flyttar hon och barnen till Köpenhamn där hon dör 18091128 enligt hennes bouppteckning i dec 1809. 1811 dör hennes son Petter Magnus som då var skomakargesäll i Köpenhamn, enligt en bouppteckning efter honom från 1836.
1829 dör Gustaf 29 år gammal. Han var då arrestant i Landskrona enligt hans bouppteckning.
Men jag hittar ingen fångrulla från detta år och därmed hittar jag ingen hänvisning till den domstol som dömt honom. Det hade varit spännande att ta del av hans livsberättelse i protokollet!


Som vanligt dyker det upp fler frågetecken än man löser!!!!
I Petter Magnus bouppteckning, som påkallats 1836 av smedmästare Gärde som är gift med Elsa Gretha Hallström som därefter äger hela huset nr 10 i kvarteret Gamla staden.