NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2017-11-02, 08:22
Markus,

Vilken fin genomgång av familjen Bröstberg. Tyvärr gav det inte några uppenbara ledtrådar till Niclas Wensters urspung annat än att det allmänt stärker tesen om en koppling till östra Skåne.

Vi får också bekräftat att den enda lärlingen Anders Bröstberg tar till sig i Landskrona är systersonen, Anders Truedsson (Åberg). Detta gör det ännu mer intressant att dyka ner i Niclas Wensters lärlingars ursprung. Jag tror inte man plockade en kille på gatan. Det fanns ett släktskap som regel.

Jag kikade lite på Anders Bröstbergs hustrus förmodade släkt för att möjligen hitta något där. Vigseln sker i Lund 1742 och Anna Stina Wittberg tituleras "mön". Det finns några Wittberg i Lund med efterlämnade bouppteckningar, men det är väl egentligen bara en som fångar mitt intresse. Det är den 21 augusti 1760 efter grovsmeden Petter Borgström. Hans änka är Malena Wittberg. Dock har hennes efternamn skrivits till efter ett annat efternamn som överstrukits som ser ut som Bröstberg.

Sätter man detta samman med en vigsel i Lund den 19 juni 1737 mellan spårmakaren Lars Carlsson Brydberg och änkan Johanna Nilsdotter så blir det lite intressant. Jag förmodar att detta handlar om Lars Bröstberg och den änka han gifter sig med är sannolikt änka efter en Wittberg - därav att hans förmodade styvdotter Malena felaktigt kallats Bröstberg. Det innebär också att sannolikt Anders Bröstberg gifter sig med en äldre styvdotter till Lars Bröstberg. Vem var fadern till dessa döttrar?

/Paul