NULL Skriv ut sidan - SV: Soldat Nils Petter (Peter) Persson Seger..... Har jag rätt person?

Anbytarforum

Titel: SV: Soldat Nils Petter (Peter) Persson Seger..... Har jag rätt person?
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2017-11-05, 14:30

Vad menar du med födelsebevis? Jag utgår från att du har ett abonnemang på de digitaliserade kyrkböckerna (vilket – Arkiv Digital, Riksarkivet/Svar eller Ancestry?) och har sökt Nils Pet(t)ers födelsenotis.

Peter/Petter/Per är varianter av samma namn, ursprungligen Petrus, och stavningen varierar beroende på vad olika präster skrev, så den behöver du inte hänga upp dig på. Samma sak gäller många andra namn, till exempel Maria/Maja, Kristina/Stina, Katarina/Kajsa, Johan/Jan, Niklas/Nils.

Gå inte direkt från ett barns födelsenotis till de förmodade föräldrarnas dito – då hamnar du mycket snart på villospår. Använd husförhörslängderna och följ systematiskt dina anor i längd efter längd, bakåt till deras födelse och framåt till deras död. Notera make/maka och barn, och kontrollera alla data i födelse-, vigsel- och dödböcker. På så sätt försäkrar du dig om dina rätta anor i stället för att bara ”hoppas” att du funnit dem.

Jag rekommenderar att du köper eller lånar en handbok i släktforskningens grunder, exempelvis ”Släktforska steg för steg” av Per Clemensson och Kjell Andersson.