NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2017-11-13, 17:02
Hejsan
Det här inlägget berör socknarna Godegård, Västra Ny och Tjällmo, men jag väljer att lägga det under Godegård.

Jag söker information om paret Anders Larsson (1667-1749) och Lucia Jönsdotter (1664-1736), bosatta först i Uppsala, Godegård sn, senare i Grytebäck, Tjällmo sn.
De gifter sig 1694-10-14 i Godegård, i vigselboken berättas att Lucia kommer från Uppsala, inte heller i kyrkoräkenskaperna berättas var Anders kommer ifrån.

Jag undrar om någon har syskon noterade till dem. Jag har en teori om syskon till Anders.
1698-10-09 döps Anders Larssons son i Uppsala – Johan. Dopvittnen är Lars i Hjulhemmet och hustru Malin ibidem. Hjulhemmet hör till Västra Ny sn.
Lars Nilsson är gift med Elin Larsdotter, Malin heter också Larsdotter, hon är gift med Zachris. Elin och Malin är möjliga systrar till Anders Larsson.

1701-07-07 döps Anders Larssons dotter i Uppsala - Maria. Ett vittne är hustru Kerstin Larsdotter i Ingesby, Västra Ny.
1704-11-13 döps dottern Brita i Uppsala. Första mansvittne är Lars i Ingesby.

1700-03-22 döps Zachris (gift med Malin Larsdotter) son i Hjulhemmet – Nils.
Vittnen bl.a Lars i Ingesby, Lars i Hjulhemmet.
1707 bor Zachris och Malin i Ånshult, Godegård. 10/3 döps dottern Anna. Bland vittnen: Anders Larsson i Uppsala och pigan Maria Larsdotter i Hjulhemmet.

1698-09-24 föds i Hjulhemmet Lars Nilssons (gift med Elin Larsdotter) dotter Elisabet. Dopvittnen: Lars i Ingesby, Zachris i Hjulhemmet, Lars Persson i Hultet Godegård, Bengt i Ryd, hustru Lucia Jönsdotter i Uppsala, Godegård (gift med Anders Larsson).
1702-05-11 föds Lars Nilssons dotter Brita. Första mansvittne är Anders Larsson i Uppsala.
1706-09-14 föds Lars Nilssons son Daniel. Första kvinnovittne är hustru Lucia Jönsdotter i Uppsala.

Elin Larsdotter i Hjulhemmet blir änka 1710, hon gifter om sig 1712 med Jöns Nilsson i Ryd.
Elin dör 1731, begr 11/4. Ålder 64 år.
Malin Larsdotter i Hjulhemmet/Ånshult flyttar enligt husförhör till Hulutorpet där hon dör 1757 27/3. 82 år.

Hälsningar Mats