NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2017-11-14, 10:36
Hej Mats,

Jag har tittat på gården Uppsala i mantalslängderna och året 1693 nämns Måns med hustru och dottern Lucia där.

Mantalslängder 1642-1820 Östergötlands län, SE/RA/55203/55203.04/49 (1693) bild 173.
(1693 år mantalslängd är undertecknad den 26 januari 1693.)
Det är krångligt med mantalslängderna i det här området vid den här tidpunkten. Det är inte säkert att gårdarna går under respektive socken vad gäller kyrkoböckerna.
Här står Gården Uppsala efter Hulu och före Tibble i en kringliggande socken som jag inte kan tyda namnet på men den finns efter Tjällmo.
Tittar man på tidiga uppgifter vad gäller gården Uppsala så nämns en Jöns Andersson gift med Ingeborg (eller 1658 nämnd Brita) Aronsdotter på 1650- och 1660-talet. Jöns Andersson är säkert den Jöns som dör 1693 i Uppsala.
Tittar man på bilden nedan som är från 1693 så kan jag bara gissa att Ingeborg Aronsdotter är omgift med en Måns om det stämmer som du skriver; att Lucia har patronymikonet Jöns. Nu hittar jag ingen Måns som gifter sig i samma veva, varken i Tjällmo eller Godegård. Det kanske står fel nedan, det kanske ska vara Jöns istället för Måns?

Det dör även en hustru Brita i Uppsala 1701 som nämns vara 95 år enligt db. Hon kan kanske vara hustrun till Jöns men då är säkert åldern överdriven. 

Lucia är inte ett så vanligt namn så jag är rätt säker på att Lucia här är blivande hustru till Anders Larsson.

/Mats