NULL Skriv ut sidan - Samisk släkt någonstans i Sverige?

Anbytarforum

Titel: Samisk släkt någonstans i Sverige?
Skrivet av: Emma Holmberg skrivet 2017-11-14, 16:58
Hej! Emma Holmberg heter jag. Och jag har nyligen börjat med släktforskning. Jag är även nybörjare på detta område. Jag skulle vilja veta om jag har några samiska släktingar någonstans i Sverige.

Själv är jag född i Boden 1987. Men är idag bosatt i Småland. Jag har en farmor som bor i Luleå. Och även kusiner som är lite utspridda här och där.

Jag har fått lite hjälp med släktforskning eftersom att jag inte har något släktforsknings program på min dator. Och när vi sökte så fick vi fram ett efternamn som vi trodde kunde vara samiskt? Och det är efternamnet Huhta. Fullständiga namn och årtal lyder: H. Maria Fredrika Huhta 1850,19/9 född: Seitsenkaari. (Det är finska för Seskarö).

Min farmor och farfar tillhörde Haparanda och Seskarö socken.
Min farmors föräldrar hette Oscar och Emmy Fälth. Oscar var från Nedertorneå född 1891,1/6 och Emmy var från Finland född 1898, 10/6? Mer än så vet jag inte.   

Så nu undrar jag om det finns någon som känner till om det finns någon samisk släkt med efternamnet Holmberg eller Huhta? Det skulle vara så intressant och kul om jag hade några samiska släktingar någonstans i Sverige :). Och jag blir också tacksam för hjälp och tips om hur jag kan söka vidare.
Med vänliga hälsningar. Emma Holmberg.