NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2017-11-14, 17:08
Hej Lars och Mats, så bra att ni ansluter till detta.
Jag tror att Anders Larsson i Uppsala är bror till Malin Larsdotter i Hjulhemmet/Ånshult, Elin Larsdotter i Hjulhemmet samt Kerstin Larsdotter i Ingesby. Eftersom två av dessa är bosatta i Hjulhemmet samtidigt så bör man kolla mantal de första åren på 1690-talet. Har du Mats möjligheten att göra det?
Det som gör att jag nog inte tror att Malin Larsdotter är från Ringarhult är att varken Elin i Hjulhemmet eller Anders Larsson i Uppsala har några dopvittnen därifrån. Dessutom har Lars Christoffersson en son Anders Larsson som dör i Ringarhult 1710, begr 27/3. Han blev 22 år gammal.
Däremot kan funderar jag på om Zachris är den som har kopplingen till Ringarhult isället för Malin. Vi känner ju inte till hans efternamn ännu. Vid Zachris barns dop 1707 finns två pigor Maria Larsdotter noterade, den ena från Ringarhult, den andra från Hjulhemmet.
Jag är helt säker på att släktskap med Ringarhult finns då folket där är vittnen i Ånshult vid sex dop i följd 1702-1715.
Angående mantal 1693 så håller jag med om att det står Måns, hustru och dotter Lucia.
1693 26/3 begravs en Måns Jönsson i Uppsala, 36 år gammal. Denne blir far till en dotter Elin 1690, döpt 9/11. Detta är inte enkelt att lösa, men denne Måns kan vara styvfar till Lucia och gift med Lucias mor. Det är även möjligt att Lucias mor är död och att Måns ”nya” hustru är Lucias styvmor. Hänger ni med?

Har du Lars sett att det finns en koppling till Folkhult också? Harald Samssonsson där är dopvittne i Ånshult hos Zachris och Malin 1704 och 1710. Sonen Per Haraldsson (som även är min ana) är vittne 1710. Året efter, 1711 gifter sig Per Haraldsson med Maria Larsdotter från Ringarhult! Allt hänger ihop.
Mer att fundera på: Vem är hustru Elin Haraldsdotter i Hjulhemmet som är dopvittne 1704. Absolut en möjlig dotter till Per Haraldsson. Men vem är Elin gift med.

Hälsningar Mats