NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2017-11-22, 22:04
Jag har tittat lite närmare på mantalsbilderna som du Mats lade ut nyligen. På fler av dem finns även gården Hulu.
1689, Swen, son Måns.
1693 Måns ogift, modern hustru Anna, sonen Johan.
1695 Swen enkling, sonen Jöns. Johan och hustru.

Jag blir nyfiken på vem Måns i Hulu är. I min antavla finns Måns Svensson, som gifter sig 1693-11-26 med Kerstin Persdotter. De blir boende i Gristorp. Kerstin Persdotter kommer ursprungligen från Kämpelandet, det bevisas i domboken,  AI:5, sidan 715. § 38:

”Nämbdeman Per Nilsson i Kiämpelandet intalade här wyd och sade att hwar Ingewall icke
will wara tillfrydz när han får af hans måg Måns Swensson en jämgod plätt emot dhen som
stugan står på” osv.

De två första barnen till Måns Svensson jag hittar i födelseboken har starka band till Hulu.

1700-05-15 döps sonen Johan; dopvittnen: Hans Månsson i Hålbäck, Anders i Kämpelandet, hustru Karin Svensdotter i Norrgården och Karin Persdotter.

Hans Månsson och Anna Svensdotter i Hulu gifter sig 1689-02-17. Enligt kyrkoräkenskaperna kommer Hans Månsson från Braskhult. De bor först i By, senare i Hålbäck.
Hustru Karin Svensdotter i Norrgården är gift 1692-09-26 med Jonas Persson. Vid vigseln är Karin från Hulu.

1704-01-10 döps dottern Maria; dopvittnen: Jonas Persson i Norrgården, drängen Måns Persson i Åsa, hustru Anna i Braskhult (gift 1700 med Jöns Svensson i Hulu), Gertrud Jönsdotter i Linderö.

Jonas Perssons hustru är ju som konstaterat Karin Svensdotter, Jöns Svensson nämns som son till Sven i mantal 1695.

Vad ger detta, jo att alla ”gifta” vittnen kommer Hulu, eller är mågar där.
Som ni förstår ser jag det som mycket troligt att Måns Svensson i Gristorp från början kommer från Hulu. Måns Svenssons familj flyttar senare till Dammetorp, där bor åtminstone från 1714. Måns Svensson och Kerstin Persdotter dör ungefär samtidigt, de begravs nämligen samma dag: 1735-04-20.

Den Johan Svensson som nämns 1693 och 1695 gifter sig 1693-10-15 med Elisabet Hansdotter i Tyretorp.

Känner att jag vill ha något mera bevis för att min Måns Svensson är han från Hulu.
Om jag har fel skulle det vara av intresse vart Måns Svensson i Hulu tar vägen.

Mvh Mats