NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2017-11-23, 21:18
Enkelt sett var mantalsskatten en skatt man betalade för den jord man brukade. Mantalslängderna visar bara de personer som delade på ansvaret och var skattepliktiga. Ofta var det bara bonden själv som nämndes, ibland även hustrun och ibland barnen som hjälpte till. Barnen skulle vara över 15 år bör tilläggas.
Ibland känns det som att antalet namn är ett mått på hur mycket skatt man kunde driva in från familjen.

Vi tar ett exempel:
Om nu herrn i huset som hette Sven blev sjuk, hade ryggskott, var borta i kriget eller någon annanstans så klev någon annan in på platsen. Vad jag menar är att Sven inte behöver vara död eller bortflyttad till någon annan gård för att han inte nämns. Någon av barnen kanske gift sig och står för skatten men Sven och mamman bor kvar. Senare kanske sonen med familj flyttar och då står Svens namn där igen. Ibland var "gubben" i familjen gammal eller sjuk och gumman var piggare, då stod hustruns namn där istället.
 
Varför jag skrev en " en ganska trolig gissning" var för att Svens nämns som änkling 1695 med sonen Jöns och en gift Johan i mantalslängden.
1693 nämns Måns med moderns namn; Hustru Anna och även hennes son Johan.

Nu är det möjligt att Sven Andersson gifter om sig med en annan Anna även de får en son som heter Måns men varken honom eller den Anna har jag inte hittat. Nu vet jag inte när "din" Måns var född men skulle det här vara fallet så kan han inte varit äldre än 60 år när han dör 1735. Dessutom hittar jag inte Sven Andersson i db efter 1695.
1675 nämn Sven Gunnarsson med hustru Anna för Hulu i längden. Raden under står änkan Anna. Vem den här Anna är (det kan även vara felskrivet; det kanske rör sig om Maria Sylvesterdotter)  vet jag inte.

Johan Svensson är säkert den Johan som gifter sig med Elisabeth Hansdotter 1693, som du redan nämnt.

Det här namnet "Sylvester" är jag osäker på. Jag vet inte riktigt vad det står men fadern nämns i Hulu på 1640-talet och tre barn nämns som du ser på bilden. Jag har inte sett namnet senare.
Du får skriva om du hittar något mer :)

/Mats

Ps Jag reviderar "ganska trolig gissning" till "mycket trolig gissning" Ds