NULL Skriv ut sidan - SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2017-12-04, 10:12
En detalj som slagit mig under årens lopp, och som jag inte förstår, är hur Erik Hellerström upptäckte Johan Johansson Devalls sista anhalt i livet, boendet i Västerås-Barkarö.

Han hade den mystiske Jacob Jansson i Sjusta i Skokloster, men kom att misstänka dopvittnet Anna Jansdotter med make trädgårdsmästare Flodstedt från Arnö vid Jacobs dotter Annas dop 1765. Efter mycken möda hittade han rätt Arnö i Övergran, och där kallades Anna Devall och angavs född 1722 i Romfartuna. Därmed kunde familjen hittas i Romfartuna kring 1722 och bakåt. Jacob Janssons födelse 1737 kunde hittas i Romfartuna, även om det inte framgick på något sätt att man under större delen av 1720-talet var iväg och bodde i hustruns ursprung Dalkarlstorp(et) i Kila, och fick fyra söner under de åren. Det - och således när sonen Olof verkligen var född - snubblade jag över på Familysearch.org först härom året.

Men hur upptäckte han sedan egentligen att familjen från Romfartuna flyttade till Västerås-Barkarö? Om det finns något om det någonstans i någon källa från Romfartuna så har jag aldrig hittat det. Jag har bara haft det som givna fakta, för att det framgår i Hellerströms artikel.

Kan landsarkivet ha haft någon form av dödregister, där uppgiften om en Devall död i Västerås-Barkarö framgick?