NULL Skriv ut sidan - SV: Öhngren

Anbytarforum

Titel: SV: Öhngren
Skrivet av: Mikael Lindström skrivet 2018-01-01, 15:42
Hej alla med intresse för Öhngren och Gott Nytt År,

Stort tack Pelle för nya uppgifterna! Jag har förgäves letat efter var Johan Henriksson Öhngren gifte sig och fick barnen.

Sedan jag skrev sist här tror jag att jag lyckats föra Öhngrensläkten ytterligare två generationer bakåt.

Utgångspunkten är min hustrus redan tidigare nämnda ana Olof Henriksson Öhngren, bosatt på Yttre Sollaren i Östra Fågelvik, synlig där i mantalslängden från 1722 (s 859), vid barnens dop och i begravningsnotisen från 1769 (Östra Fågelvik C:1 s 187). Först där i begravningsnotisen kallas han Öhngren. Hustru var Sara Nilsdotter, f 1699 och död 24 april 1771 på Sollaren (Östra Fågelvik C:1 s 190). Var makarna vigdes vet jag inte och har heller inte hittat Olofs och Saras dopnotiser.

Olof hade systrarna Annika och Kerstin Henriksdotter.

Annika föddes 23 september 1688 på Sollaren som dotter till Henrik Johansson (Väse CI:2 s 122), gifte sig 1726 i Rud (Väse CI:2 s 186) och var omgift där två gånger, dog i Rud 20 februari 1745 (Östra Fågelvik C:1 s 159). Annika var vittne vid ett par av Olofs barns dop.

Kerstin föddes 20 december 1695 (Väse CI:2 s 140), fick barn på Sollaren med soldaten Mattias Ti(seh)man, dottern Ingeborg 1722 (Östra Fågelvik C:1 s 39) och sannolikt även Stina, som var dopvittne när Olof Henriksson döper dottern Sara (Ö Fågelvik C:1 s 68, ”piga Stina Mattesdotter på Sollaren”). Kerstin dog vid 31 års ålder (Ö Fågelvik C:1 s 141).

Vidare fanns i syskonskaran Carl Henriksson, född 28 oktober 1692 på Sollaren (Väse CI:2 s 132). Jag har inte hittat något mer om honom.

Äldst bland syskonen bör vara just skräddaren Johan Henriksson Öhngren från Visnum och Rudskoga, senare i livet tullnär (tulltjänsteman), den titel som används vid hans andra vigsel 7 juli 1734 med Anna Maria Swan (Visnum EI:1 S 201). Johans dopnotis från 1686 finns möjligen i Väse CI:1 s 45 (”Hindrichs barn i Nohlbÿ”). Året stämmer ju med senare uppgifter och Johan bör ha varit förstfödde sonen, med hänsyns till faderns farsnamn. Ett av vittnena vid Carls dop var från just Nohlby.

Olofs far var tämligen säkert föraren – en underofficersgrad - Henrik Johansson Bockhauser, död 22 januari 1734 på Sollaren (Östra Fågelvik C:1 s 147, ”begrovs föraren Henrik Jeansson Bockhauser, född i Ölme härad 1662, tjänt på några ställen i Väse härad, blev soldat 1677, avsked 1705, kom i äktenskap 1682, avlat 6 barn”).  Jag har hittills förgäves letat efter honom i Närke-Värmlands regementes rullor, men säkert finns han där någonstans.

Henrik Johansson var med rätt stor sannolikhet gift med Ingrid Larsdotter, död på Sollaren 31 mars 1739 (Ö Fågelvik C:1 s 153) vid nästan 88 års ålder, dvs född kring 1651. Parets vigsel kan ha varit 10 december 1684 (Ölme CI:1 s 129 ”Henrik i Högaberg och Ingri i Siöstad”).

Henrik Johanssons far var med rätt stor sannolikhet sergeanten Johan Henriksson, död 11 mars 1705 på Ågården i Väse (Väse CI:2 s 196 ”begrovs salig sergeanten Johan Hindrichsson ifrån Ågården, föddes Anno 1586, kom i krigstjänst, fick avsked 1670, har levat i fattigdom, dock christeligen, sjuk d 2 Martii .. död d 11 dito, ålder 119 år”).

Johan Henriksson hade förmodligen även sonen Olof Johansson, bosatt på Ågården och vittne vid Annika Henriksdotters dop.

Så spännande med denne sergeant! Johan Henriksson var antagligen enrollerad i Närkes och Värmlands regemente, vilket bland annat stred i Polen och var med i marschen över Bält 1658.

Den höga åldern som anges i begravningsnotisen kan knappast stämma och är orimligt om avskedet från regementet skedde1670 - då han ju skulle ha varit 84 år gammal. Det stämmer inte heller med sonen Henrik Johanssons födelsedatum.

Yrkesmässigt och socialt anar man en rätt så rak linje mellan de två underofficerarna från 1600-talet ner till tullnären Henrik Johansson Öhngren och dennes söner sergeanten Niklas Öhngren f 1710 och länsmannen Henrik Öhngren f 1711.

Kvar att utreda är kanske hur namnet Öhngren dök upp. Tog sig bara Johan Henriksson i Rudskoga och Olof Henriksson i Östra Fågelvik namnet? Det låter som ett typiskt soldatnamn där man tagit soldattorpets namn och lagt till –man, -feldt, –gren eller liknande.

Kan slutligen någon ge information om Olof Henriksson Öhngrens söner Henrik Olofsson, f 1727 och Johan Olofsson f 1744 (”scholaris” enligt Ö Fågelvik AI:4 s 72) vore det fint. De är bröder till min hustrus ana Sara Olofsdotter. Levde de till vuxen ålder och använde namnet Öhngren? 

Vänliga hälsningar

Mikael Lindström