NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2018-01-04, 17:48
Jag brukar inte hitta på.  :)

Det finns ju kyrkböcker, mantalslängder, DOMBÖCKER m m.

Lisa Borin var ju dotterdotter till brukspatronen Gustaf Uggla, hon var kusin med många i adliga släkten Björnberg. Hon var släkt med många andra väl bemedlade personer, men framförallt med Ugglorna - som alltid hjälpte sina släktingar och även andra.
Bengt Holm/Holmer var i sin tur tremänning med personer dessa släkter, däribland den Björnberg som ansågs vara Göteborgs rikaste person vid mitten av 1700-talet.

Att Lisa var gift med en skomakare är inte alls märkligt, systern var gift med en bonde. Ugglorna var inte "märkvärdiga", det krävdes inga högre stånd äktenskap, bara en stabil försörjning.

Klipper in inledningen av något jag skriver på:

" Jag har tittat lite på Bengt Holmer som har varit efterfrågad av några här på anbytarforum under många år. Bengt själv angav att han var född på Värmlandsnäs, vilket nu visat sig vara riktigt.
Föräldrarna var skomakaren Erik Holm och Elisabeth Margaretha Borin.

I mantalet 1746 har jag hittat föräldrarna första gången som gifta. De är då bosatta hos Baron Johan Gustaf Uggla på Södra Alverstad säteri i Ölserud (S). Uggla var en släkting till modern.

1746 antas Holm till sockenskomakare i Botilsäter och Ölserud.
De står 1747-1749 skrivna på Trädgårdstorp i Botilsäter (S) där skomakeriet bedrivs.

1750-1753 är de bosatta på Åhs säteri i Ölserud, vilket ägdes av Uggla.


 1754 antas Holm till sockenskomakare i Huggenäs och de flyttar då till Fågelåsen i denna socken. Verksamheten där blir inte så långvarig. Redan samma år eller möjligen i början av 1755 avled Erik Holm. På vårtinget 1755 ersätts han av sin mest erfarne gesäll Jonas Dahl som sockenskomakare.


Föräldrarnas vigsel har jag inte funnit. Men de var sannolikt gifta senast 1744. Erik Holm fanns då, enligt ett av Holm år 1747 inlämnat skriftligt vittnesmål till Näs häradsrätt, med Baron Johan Gustaf Uggla på ugglenästet Knistad säteri i Suntetorp (R). Skrivelsen återfinns i inneliggande handlingar och är daterad 11 mars 1747 (Näs häradsrätt FIa:11 (1746-1747) Bild 156 (AID: v439131.b156, NAD: SE/VA/11174)).
Enligt husförhörslängderna föddes Bengt 1747 eller 1749. Någon födelsenotis har jag inte funnit, men familjen var då enligt mantalslängderna bosatt i Botilsäter (S). De kan också ha bott i Ölserud (S), men de var skrivna på torpet i Botilsäter.  Födelsenotisen kan ha varit inskriven i Ölserud (S), men där saknas kyrkböcker före 1754.  Systern Anna Maria Holm var född i Ölserud 1745 eller 1746. Även i hennes fall saknas födelsenotis.
Genom sin mor var syskonen Holm släkt med ett stort antal av människorna i det högre sociala skiktet. Det verkar som att de haft ett mycket stort socialt nätverk, med släktingar som var  jordägare och bruksägare båda i värmland och andra landskap. Släktingarna är nog förklaringen till att Bengt var fogde redan vid 20 års ålder, och att han kunde studera i Skottland. Naturligtvis måste han ha varit duktig också, annars har han nog fått nöja sig med en blygsammare karriär – men med ett visst skyddsnät.
             Bengt Holmer  f 1747/1749  d 1813 i Ysane (K)
F           Erik Holm, sockenskomakare  död på Fågelåsen i Huggenäs (S) före april 1755
M         Elisabeth Margaretha Borin,  f 1720-11-01 Esbjörnstorp säteri, Värsås (R)
                                                     d 1768-10-06 Gösta Krog, Huggenäs (S)
MF        Bengt Borin, kapten                f 1689   d 1740-04-26 Piggatorp säteri, Sventorp (R)
MM      Brita Elisabeth Uggla             f  1691-05-22 Sunne (S)  d 1738-02-02 Piggatorp säteri, Sventorp (R). De gifte sig 1717-04-07 i Kyrkefalla (R). Hon tillhörde adliga ätten nr 100.
 
MMF     Gustaf Uggla, Ryttmästare och bruksägare  f 1651  d 1715 Rottneros, Sunne (S)
MMM    Elisabeth Björnberg, f 1657  d 1698. Adliga ätten nr 359"


Jag har rätt mycket samlat, men det är bäst om andra också söker och finner uppgifter samt drar slutsatser. DET kan föra forskningen framåt.

Ett litet tillägg:
Att sonen Bengt blir Inspektor vid 20 års ålder är nog en indikation på att jag har rätt  :) (Att skomakaren var Bengts far framgår tydligt via domböckerna)