NULL Skriv ut sidan - SV: Gustaf Larsson f 1712-06-09, Bredared

Anbytarforum

Titel: SV: Gustaf Larsson f 1712-06-09, Bredared
Skrivet av: Rolf Carlsson skrivet 2018-01-10, 11:47


Nu börjar det bli intressant.


Det är högst sannolikt att det är rätt Sven med tanke på föräldraparet - Gustaf Larsson/Karin Svensdotter - även om tiden inte stämmer helt. Som jag förstår av dödnotisen är han inhyse i Segerstorp (kan inte tyda första delen av kommentaren), Bredared men har av någon anledning vistats i Horred. Under Segerstorps Soldattorp, Bredared AI:2 sid 43 finns hustrun Marta Nilsdotter och de två sönerna Sven, f 1767 och Nils, f 1771 upptagna. De verkar vara bortflyttade från Segertorp men varthän? Gifter Marta om sig?
(Komplettering) Jag ser nu även att Marta varit gift en gång tidigare och har sonen Sven Marcusson, f 1758-11-19 (Myrekulla). Marta är f ö född i Segerstorp. Samtidigt hittar jag Marta och de två yngre sönerna i Segerstorp (hos brodern? Sven Nilsson) (Bredared AI:2 sid 41) men de verkar sedan att ha flyttat åt olika håll.

Vad gäller Karin Svensdotter finns det en Karin Svensdotter i Rölstorp, f  1709-01-29, som stämmer med åldern i Karins dödnotis 1741. Mycket pekar på att detta är rätt Karin. Då är det logiskt att den Johan Gustafsson, som föds i Dalen u. Röl 1735-05-01 är son till Gustaf Larsson/Karin Svensdotter. Jag har inte kollat om Johan dör ung.


Även om några pusselbitar är något kantiga verkar det ändå att stämma in.