NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Mikael Lindström skrivet 2018-01-12, 00:47
Hej Yvonne,

Tack för intressanta uppgiften om vittnen när Anders Borin döper sin dotter 1720. Någon annan kapten Borin än Bengt känner jag inte till och någon sådan nämns heller inte i Lewenhaupts verk, som nog fått med de flesta och knappast missat en kapten. Den Nils Herman Borin jag nämnde tidigare var inte kapten år 1720 – han kallas cornett vid sin vigsel 1741 med amiralsdottern Hökflycht (Dala C:2 s 131). Hans morgongåva till hustrun var f ö stor. Vilka hans föräldrar var känner jag inte till.

Det som förbryllar mig är avståndet mellan Västergötland och Jämtland. Dopen skedde så snart som möjligt efter födseln och enda möjligheten för Bengt Borin i Västergötland att vara med vid Anders Borins dop av en dotter i Näs, Jämtland, skulle ha varit om Hallands regemente som han tillhörde fram till december 1720 befann sig där eller Bengt av annan anledning fanns på plats.

Vid förnyad granskning ställer jag mig tveksam till att Bengt Borin föddes så pass sent som Lewenhaupt anger, 1689. Bengt blev lärkonstapel 1703 och full konstapel 1705, dvs vore då omkring 14 resp 16 år, vilket verkar väl ungt.

Den tidsmässiga närheten mellan Bengt och Anders födslar och att båda kom från Västergötland talar onekligen för möjligheten att de var bröder. Att Bengts första dotter får namnet Elisabet Margareta, alltså samma namn som eventuella modern Margareta Gerling, talar också för att Bengt var bror till Anders.

Med vänlig hälsning,

Mikael Lindström