NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Yvonne Stenberg skrivet 2018-01-12, 12:01

Hej Mikael, och tack för din kommentar. Det stämmer väl med mina funderingar, jag har också försökt hitta kopplingar mellan Anders och flera andra Borinare, men inte lyckats hittills. Bengt har varit den mest intressante kandidaten.


Dopvittnen kunde ju ibland representeras av andra i sin frånvaro. Nu nämns inget sådant vid detta dop, men hela boken är ganska "kladdig" så möjligheten finns förstås. Bengts regemente var vad jag förstår med i Norge, men återgick senare till vakthållning i Bohuslän (enligt Högmans sidor). Jag vet inte i vad mån de kunde ta ledigt för privata ändamål - och avståndet var onekligen långt.


Ser man på namnkonvention vid barndop så döper Anders inget av sina barn till Bengt eller Nils - där florerar Sven, Johan, Fredrik, Petrus och Gustaf i olika kombinationer. Det hade varit intressant om Bengt hade haft några söner.


Håller med dig om åldersfrågan. Anders som ska ha varit något år äldre blev ju inte volontär förrän 1707. Han uppges sig själv född i Borås 1688 men finns inte med i födelseboken där det året eller omkringliggande år.


Det vore "enklast" att hitta kronobefallningsmannen Sven själv - vilket inte jag lyckats med än - och följa barnen därifrån, även systrar kunde ge fler ledtrådar. Skam den som ger sig...


Vänliga hälsningar,
Yvonne