NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2018-01-12, 16:37

Hej Paul och tack för tipset.
Jag hat tittat en del i maltalslängderna för Åhus i Arkiv Digital från 1724
 Jonas Prytz smed i Åhus nr 30 (under Kristianstads magistrat) fram till sin död 1731. Änkan är då utfattig men anställer  en gesäll Petter. Det går tydligen bra för 1733 anställs ytterligare en gesäll Petter. De heter Petter Annerberg och Petter Lundström, men vem som anställdes först framgår inte. Vid mantalsskrivningen 341029 är Petter Lundström borta och lärgossen Nills har tillkommit
Det måste ju då handla om min anfader som i fortsättningen kommer att kallas omväxlande Nils, Niklas och Nicolaus.
Men varifrån kom han och vad var hans födelsenamn Nils, Niclas eller Nicolaus. Om det var Nils har jag inte mycket hopp om att finna honom.
Petter Ander
berg gifter sig med smeddottern Brita 17350129. Nils anges som nyutlärd 370529 och i mantalslängden 3811125 är Petter smed (dvs blivit mästare) och en lärgosse Lars har dykt upp. 390807 är gesällen Nils borta med en anteckning "kommen till Karlshamn". Men jag hittar ingen gesäll Nils i Karlshamn. Kanske han åkte dit för att hämta sina papper??
För att hitta hans gesällvandring skulle det vara intressant att hitta de flyttbevis han visade/lämnade när han sökte burskap i Landskrona. Vad menade Paul när han skrev att handlingarna var rödlistade?


Niclas  Wensters änka Annika (anna, johanna) Hiort gifte om sig med smeden Casper Lundberg i Västra Karaby. Nicklas och Annikas son Carl Wenster blev senare sockensmed i Löddeköpinge. Skrevs även Casper och Carl in i Landskronas smedsämbete och finns i så fall anteckningar om dem i skråhandlingarna? Jag vet inte om sockensmeder, häradssmeder och brukssmeder var tvungna att tillhöra ett skråämbete.


Vad gäller Annika skall jag försöka kartlägga släkten Hiort i Åhus och däromkring för att om möjligt hitta hennes födelse.


Sedan var det Maria Bengtsdotter Wenster. Jag har letat igenom alla mantalslängderna i  Skåna ca 1760 för att hitta hennes far som borde heta Bengt Wenster. Tyvärr utan resultat. Jag har hittat att hennes begäran om skilsmässa gick ända upp till Högsta Domstolen. På måndag är jag i Stockholm och skall då försöka hitta rättegångshandlingarna på Riksarkivet.