NULL Skriv ut sidan - SV: Lemmeströ

Anbytarforum

Titel: SV: Lemmeströ
Skrivet av: Gunvor Waller skrivet 2018-01-16, 11:55
Tack Lennart för att du svarar på frågan innan jag hunnit ställa den. Hur gick det för Lars Nilsson och vet man vem hans föräldrar var?
Elisabeth Olsdotters bouppteckning var till mycket hjälp. Men det står att Jöns (f 1714), Anders (f 1720) och Per (f 1723) var hennes halvbröder medan Karna (f 1729) var hennes helsyster. När jag tittar på de här syskonens födelsenotiser hette Elisabeths mamma Hanna Jönsdotter men de andras Hanna Pärsdotter. Det är ju konstigt eftersom Elisabeth (f 1725) var mitt i syskonskaran. Jag kan inte heller hitta något om att fadern Oluf Persson blivit änkling eller gift om sig.
Lars Nilssons bouppteckning förbryllar. Om han var Boel Nilsdotters bror borde ju hennes barn stå med. Hennes son Hans Persson bodde i Lemmeströ, gifte sig där, gifte sig där 1785-11-11 med Karna Simonsdotter.
Jag lärde mig föresten häromdagen på fb-sidan Årstafrun Märta Helena Reenstierna (https://www.facebook.com/%C3%85rstafrun-M%C3%A4rta-Helena-Reenstierna-118455131535351/?hc_ref=ARTiD5E9A5uB4UCk1aV2l4M1Y8OgOwoOSdchj4rpBqspIX6vIUZNjOTiG2wxK5bX00k) vad det betyder att en häst har snopp: Snopp, mindre, vit fläck ytterst på nosen.  Det står i Lars´ bouppteckning att han har två snoppiga hästar.