NULL Skriv ut sidan - SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå

Anbytarforum

Titel: SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå
Skrivet av: Kent Bergström skrivet 2018-01-20, 09:08

Hej!
Jag heter Kent Bergström och finns i Östersund. På min pappas sida har jag mina rötter i församlingarna Burträsk och Degerfors/Vindeln. Jag såg en efterlysning på Rötters Anbytarforum från 2017-07-30 av Charlotte Andersson angående namnen Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson med ursprung i Holmfors, Skellefteå.

Min farfars farfars far hette Lars Anton Larsson (1807-1869) och var, enligt Norsjö kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010147/A I/2 (1831-1837) Bild 129, född 30/8 1807 och blev nybyggare i Brattberg 1831. Han kom till Låsmen i Norsjö 1825 (från okänd ort), som dräng och gifte sig 1826 med dottern i familjen Marta Helena Andersdotter (1803-1868). Hon var född i Ajaur och hade flyttat med familjen till Låsmen 1812.

Min släktlinje på min fars sida ser ut som följer:

FFFFF   Lars Anton Larsson (1807-1869) – Nybyggare i Brattberg
   Födelseort: ?
   Dödsort: Brattberg i Burträsk

FFFF   Karl Johan Larsson Bergström (1842-1917)
   Födelseort: Brattberg i Burträsk
   Dödsort: Långvattnet i Norsjö

FFF   Karl Anton Bergström (1874-1946)
   Födelseort: Brattberg i Burträsk
   Bostadsort: Ekträsk i Degerfors (AC) mellan åren 1904-1946
   Dödsort: Hällnäs i Degerfors

FF   Karl Emil Bergström (1903-1956)
   Födelseort: Brattberg i Burträsk
   Bostadsort: Ekträsk i Degerfors (AC) mellan åren 1904-1950
   Dödsort: Norrby i Västmanlands län


I sökandet efter mer information om Lars Anton Larsson har jag hittat lite bakgrund om nybygget Brattberg i en skrift med namnet: ”Bebyggelsenamnen i Bureå, Burträsks och Lövångers socknar i Skellefteå kommun jämte studier av huvudleder och nybyggesnamn” av Ulf Lundström, Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet (2015).

I skriften, på sidan 76, står att läsa att: ”Bonden Lars Öman och sonen Lars Anton Larsson i Lillsandsjön i Degerfors socken fick frihetsbrev på nybygget Brattberg den 11/8 1831 efter att en syn hållits 4/7 samma år. Tomt och åker utsynades på nordvästra sidan av Brattberget. Ängar fanns bl.a. vid Danmarktjärnorne och fiske fanns i sjön Låsmen, dvs. Lossmenträsket. Vid synen begärdes namnet Brattberget, medan länsstyrelsen fastställde namnet i obestämd form. Nybyggenamnet är sekundärt till naturnamnet Brattberget och antagligen har såväl naturnamnet som nybyggenamnet i det talade språket hela tiden haft bestämd form, något som senare även blivit de officiella formerna. Berget har branta sidor, i synnerhet sidan mot Lossmenträsket, varför adjektivet bratt (brant, lutande) på ett passande sätt beskriver platsen”.

Vid ett besök på Landsarkivet i Härnösand fick jag möjlighet att läsa frihetsbrevet eller Resolutionskonceptet från 1831, utfärdat av Västerbottens landskontor på uppdrag av Kungl. Majt. Frihetsbrevet innehöll dock inga personuppgifter, som jag hade hoppats på.

Med den informationen som utgångspunkt sökte jag efter Lars Öhman i Lillsandsjön och fann honom på sidan 204 i Vindelns kyrkoarkiv (Degerfors kyrkoarkiv) Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/2 (1815-1824). Där står han som avskedade soldaten Lars Öman, f. 1766. Han återfinns även i Vindelns kyrkoarkiv (Degerfors kyrkoarkiv), Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/3 (1825-1835), men då är födelseåret 1760.

Lars Öhman omnämns även på sidan 137 i skriften ”Umeåbygdens soldater 1695-1895” (Lennart Andersson Umeå universitet) och han har då namnet Lars Nilsson Svahla Öhman. Han tillhörde rote nr 93 Granön. Det står att han var förstärkningskarl och ersattes i juli 1815 p.g.a. att han blev blesserad och skadad vid fälttåget i Finland och i Norge 1808-1814 samt att han fick avsked 30/6 1823.

I Charlotte Anderssons efterlysning från 2017-07-30 anges Lars Anton Larsson vara född år 1800 i Holmfors, Skellefteå. Hans föräldrar var nybyggaren och soldaten Lars Nilsson (1766-) och Beata Johansdotter (1767-1811). Enligt Husförhörslängden Degerfors (AC) AI:1 sidan 368 står det att fadern var bortfaren och på sidan 369 återfinns en del av barnen.  Charlotte saknar uppgifter om var Lars Anton Larsson tog vägen när fadern var borta.

I Kraken kan man se att Lars Nilsson (1766- ) och hans hustru Beata Johansdotter (1767-1811) fick 11 barn, varav nr 6 hette Lars Anton Larsson (1800- ). Alla barn utom det sista (1810) var födda i Holmfors i Skellefteå landsförsamling.

Är Lars Öhman, som bodde i Lillsandsjön i Degerfors i slutet av 1820-talet och början av 1830-talet, samme man som Lars Nilsson från Holmfors och som tillsammans med sin son Lars Anton Larsson fick ett frihetsbrev på nybygget Brattberg i Burträsk år 1831?

Jag vore tacksam om jag kunde få hjälp att reda ut om min släkting Lars Anton Larsson (1807-1869) och Charlottes Lars Anton Larsson (1800- ) är samma person samt om avskedade soldaten Lars Öman är samma person som Lars Nilsson från Holmfors?


Med vänlig hälsning! /  Kent Bergström