NULL Skriv ut sidan - SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå

Anbytarforum

Titel: SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå
Skrivet av: Kent Bergström skrivet 2018-01-22, 17:58
Hej!

Jag tolkar ditt svar så att jag med största sannolikhet kan betrakta Lars Nilsson Svala Öman (1766-1847), vilken fick tillstånd att upparbeta nybygget Brattberg år 1831, som far till min FFFFF Lars Anton Larsson (1807-1869) och att de kom från Holmfors, Skellefteå.

Lars Antons födelseår verkar ha varit osäkert och angavs vara år 1800 fram till 1810 då de bodde i Gladaberg, Degerfors. Därefter är födelseåret 1802 när han fanns i Hjuksnoret, därefter 1803 fram till 1831. Därefter anges Lars Anton Larsson vara född den 30 augusti 1807.

Familjen Lars Nilsson från Holmfors, Skellefteå flyttade till Degerfors och Lars blev soldat i Granö år 1809. Familjen bodde i Gladaberg och Lars Nilsson kallades nybyggare. I Skellefteå landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010174/AI/4b (1802-1808) sidan 155 anges att familjen flyttade från Holmsjö 1808. På Lars Nilssons rad står ett ortnamn som jag tolkar som Lycksele.

Efter hustruns död 1811 placeras barnen ut i olika byar och den fattige gossen Lars Anton kommer först till Hjuksnoret sedan till Djupsundet, Säfsjön, Brännforssund / -liden, Hjukensjö och sedan till Brännforsliden. Dessa flyttar skedde från åren 1809/1810 till början av 1820-talet. Från Brännforsliden till Låsmen är det bara några kilometer och han hade sannolikt träffat sin blivande hustru innan de gifte sig.  Lars Anton kommer till gården Låsmen nr 1 år 1825 som dräng och gifter sig året därpå med dotter Marta Helena .

Tack Gun för uttömmande och klargörande svar! Det har varit en svår nöt att knäcka. Men nu finns det generationer före Lars Anton och lite fler avlägsna släktingar i Skellefteåtrakten.

Kent