NULL Skriv ut sidan - SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå

Anbytarforum

Titel: SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå
Skrivet av: Kent Bergström skrivet 2018-01-24, 23:22
Hej!

Tack för mer info om släkten. Pusselbitarna blir bara fler och fler och jag har tittat vidare på Lars Nilsson och han föräldrar. Fadern hette Nils Larsson Kopparslagare Öman. Jag fann honom i Skellefteå landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010174/A I/3a (1771-1801) på sidan 356. Han finns också i skriften Skellefteåbygdens soldater 1695-1895 av Lennart Andersson (1995), på sidorna 187-188. Familjen bodde i Ersmark på rote nr 84, Kopparslagare Öman. Nils Larsson var enligt skriften 42 år då han fick avsked 1779, dvs. han måste ha varit född 1737. Hustrun hette Margareta Johansdotter och född 1740. Sonen Lars född 1766 var äldst. Det går nog inte komma längre bakåt i släkten med hjälp av kyrkböckerna. Det kanske finns mer i Generalmönsterrullorna.

Jag har parallellt med sökning i papperskällorna även testat mitt DNA, både Y-DNA(farsidan) och mtDNA (morsidan). Testet visar att jag tillhör haplogruppen I-Y21976. Eftersom vi män ärver Y-DNA:t från våra fäder i en rak linje så bör denna haplogrupp finnas hos alla män i släkten. Det finns ytterligare två män som testat sig och som tillhör samma grupp som jag. De har sitt ursprung i Karlstadstrakten i Värmland. Testet visar också att den mutation som gav upphov till haplogruppen skedde under 300-talet e.Kr. och att vi har en gemensam anfader som levde på 1400-talet. Det är således ett glapp på 300 år fram till 1700-talet. Jag väntar dock på svar och hoppas på att få veta ännu mer. Spännande tycker jag.

Hälsningar!

Kent