NULL Skriv ut sidan - SV: Själevad

Anbytarforum

Titel: SV: Själevad
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-01-29, 06:50
Var han är född vet jag inte. Men hänvisningen ENy är nog till Erik Nylanders reviderade familjeregister som kom ut 1991 i endast ett fåtal exemplar. Och det skapades av Erik i samarbete med mig. "Danmark" är jag skyldig till. Första gången han förekommer i mtl är 1768, och då är hans titel "danske urmakargesällen". Och så beskrivs han till 1782 då han (antagligen året dessförinnan) påstås ha flyttat till Hälsingland.
Normans alla barn föddes troligen i Östansjö och en av faddrarna till äldsta dottern heter pigan Kierstin Nilsdr i Östansjö, en syster till Per Normans hustru. När dottern Karin föddes var Zakris Olofsson i Haffsta ohh faddrar, hustrun kusin till Normans hustru. När sonen Olof föddes var Johan Olofsson i Östansjö ohh faddrar, hustrun Karins syster. Slutligen hade Nils Nilsson på Östansjö 2 två döttrar i 1770 års mtl (måste vara Karin och Kierstin), 1771 endast en (bör vara Kierstin). Jag känner mig hyfsat säker på att Östansjö 2 är rätt födelseadress för Normans hustru. Däremot känns Värmland som en troligare beskrivning av varifrån Norman kan vara.