NULL Skriv ut sidan - SV: Schneeweiss/Snövis

Anbytarforum

Titel: SV: Schneeweiss/Snövis
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-01-30, 18:09

Märkligt om barnen Johan Gottlieb och Anna Greta Schneveis skulle ha gått under radarn i husförhören i Karlstad. Tänkbart är dock att de av någon anledning var boende hos någon släkting eller såklart att de inte alls hör hemma i Karlstad.


Deras uppgivna födelseår 1720 resp. 1724 plus namnet Abraham på en son till organisten talar ju för att de kan vara Abrahams barn men det vore kanske bra om man kunde hitta något spår av dom som dopvittnen i Karlstad eller omnämnande i någon dombok innan det slås fast. En annan källa som kanske kan vara värd att söka efter är sockenstämmoprotokoll och liknande i Sillerud. Där skulle kunna finnas någonting om varifrån organisten hade rekryterats.


Förutom att en Gottlieb S. blir far till ett oäkta barn i Karlstad 1742 hittar jag inga uppgifter om dessa personer förrän i mitten av 1750-talet. Ett relativt stort tomrum alltså.


Anna Greta S. dyker upp som jungfru i Alster socken 1754. Hon avflyttar något år senare och jag tolkar noteringen i husförhörslängden som att begivit sig till Sillerud, i så fall till broderns vistelseort (han är bosatt där som organist senast 1754). Därpå dyker hon upp i Väse men avflyttar 1759 till Hammarö socken där jag inte kan återfinna henne.


I ålder passar hon ganska bra för att vara samma person som blir mor i Västra Tunhem 1763. Åldersuppgiften vid hennes död 1772 pekar visserligen på födelseåret 1719 men det kan nog vara försett med stor felmarginal. Kvinnan i Västra Tunhem kallas för Schnewits medan stavningen är Snöveizt/Snövis i Väse/Alster. Problemet med Anna Greta Schnewitz i Västra Tunhem är att hennes far i dödboken uppges vara Carl Schnewitz vilket ju inte passar in i hypotesen med ett ursprung i Karlstad (men denne Carl skulle kunna vara Abrahams bror?). Däremot heter hennes enda kända son Abraham! och man kan nog inte utesluta att notisen om faderns namn vid hennes död lämnats av en efterlevande med dåligt minne eller okunnig präst. Stavningen Schnewitz förekommer för övrigt även på Johan Gottlieb vid åtminstone ett tillfälle.