NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2018-01-30, 18:57
Intressant fynd, Paul!  :)  Min första tanke var också att det måste röra sig om Asmus Dehns änka Sofia Christensdotter – som förresten föddes 1699 4/8 i Lund som dotter till snickaren Christen Nilsson och Anna Maria Sörensdotter Stubb – men jag upptäckte nog en bättre kandidat, när jag kontrollerade de uppgifter jag fått fram sedan tidigare (har forskat en hel del kring dessa Dehn eftersom en bekant härstammar från dem). Asmus och Sofia fick fyra söner, varav tre faller bort direkt – Hans Christian Dehn (1722-1797), Asmus Dehn (1727-1808) och Jacob Dehn (1729-1767). Näst äldste sonen Johan Dehn, född 1724 21/2 i Lund, har jag däremot inte riktigt fått grepp om – men allt pekar på att han mycket väl kan ha efterlämnat en änka 1764. Han var snickargesäll och antogs 1744 18/10 som lådmakargesäll vid Landskrona kompani under Artilleristatens Tygvaktarkompani, och sägs i kompaniets generalmönsterrulla 1749 vara född i Skåne, 24 år gammal med fyra tjänsteår samt gift (!). Någon hustru hittar jag dock inte i kyrkoböckerna, ej heller några barn – men i mars 1752 är han fadder i Landskrona, och kallas då karettmakare.
 
Därefter tappar jag spåret, men det är ju inte omöjligt att Johan Dehn har dött före 1764 och efterlämnat änka, en aningen äldre kvinna (vilket skulle förklara varför paret tydligen inte får några barn? Eller är familjen skriven i Landskrona garnisonsförsamling, där väl kyrkoböckerna börjar först på 1770-talet?) som i ett tidigare gifte är mor till Annika Hiort?


P.S. Tack för Dittmar Wittbergs båda barn Lars och Rebeckas födelsenotiser!