NULL Skriv ut sidan - SV: Hiortenberg

Anbytarforum

Titel: SV: Hiortenberg
Skrivet av: Tony Korpenklo skrivet 2018-02-12, 21:49
Niklas,
åter igen, ett stort tack för dessa värdefulla upplysningar!


Och att Bengt fortfarande finns kvar i Gävle och hustrun död där 1720! Satt i godan ro och läser domboken för Gävle som är filmad av ArkivDigital 1708-1711 när detta svar kom, för att se om jag hittar något om familjen Ekman. Ser ut att bli en beställningsfotografering hos AD tiden 1712-1721 och förhoppningsvis finner jag vidare information om Ekman och hans hustru. Återstår att se om herr Ekman var kvar i Gävle efter 1720.


Den litteratur och arkiv du beskriver ska jag absolut ta och gå igenom så snart som möjligt och försöka att verifiera att Bengts hustru verkligen var Hiortenberg.


Jag har hittat Bengt Ekman i Bergskollegiet där han nämns den 23/12 1696, då han ansöker om den vakanta tjänsten, "uti kongl. kongl. Collegio hans Ecell, han är een flijtig snäll och nychter karl, som wähl kan blifwa der till hulpen. Assess: E. Odelius, om han förtror sig der till, så kan det wara een Saak, då man böör taga i acht att Collegij förswar i Längden öfwer deras actioner beror på en habil Protocollist..." (Bergskollegium, Huvudarkivet (o) AI:34 (1695-1696) Bild 12320 / sid 2403)


Åter igen ett stort tack och får jag någon mer information kring denna familj så återkommer jag här i tråden.