NULL Skriv ut sidan - Hva betyr «Topers?»

Anbytarforum

Titel: Hva betyr «Topers?»
Skrivet av: Odd Sørås skrivet 2018-02-14, 21:16
Jeg er nordmann og har selv ingen slektstilknytning til Sverige, men min svigerinne Ruth i Canada er av svensk familie. Ruth og min eldre bror giftet seg i Vancouver i 1958. Hun er født i Shellbrook, Saskatchewan i 1933. Hennes far Anders Andersson, født i Hansjö 1898, kom til Canada sommeren 1925 sammen med sin far og bror. Samme høsten kom Anders’ mor og hennes yngste barn over, sammen med Anders’ kone Siri og deres to barn, det ene var 3 år og det andre 8 måneder. Siri var født Söderström i Älvho i 1904. I årene som kom fikk Anders og Siri flere barn, noen lever ennå.
I de familienotatene jeg har kopiert, står Ruths farfar oppført som «Topers Anders Andersson». Hans kone var Anna, f. Person. Jeg har undret meg over hva dette «Topers» står for. Jeg har søkt på nettet, men ikke funnet noen forklaring, bare noen andre tilfeller av denne navnebruken, for eksempel «Topers Karin Andersdotter».
Min svigerinne lurer på om det kan ha noe å gjøre med gården de kom fra. Vi ville iallfall bli takknemlige om noen – kanskje i hennes opphavstrakter ved Orsa, kunne hjelpe oss.
Med hilsen
Odd Sørås