NULL Skriv ut sidan - SV: Dorotea Persdotter f. 1683

Anbytarforum

Titel: SV: Dorotea Persdotter f. 1683
Skrivet av: Helene Jacobson skrivet 2018-02-21, 17:17
Tack! Det här var väldigt värdefullt för mig!
Nu hittade jag Dordea Simonsdotter i födelseboken tack var din fina hjälp! Hon heter här Dordi och modern Dordi Persdotter. Och fadern är ryttare så mycket går det att se men det är svårt att urskilja hans namn. Hur som helst så verkar det ju faktiskt vara så att Isak och Dordea har olika fäder. Det framgår ju även av dödsnotisen. Prästen tyckte väl det var enklast att skriva samma efternamn.

Dordea Simonsdotters dödsnotis var enkel att läsa till en början men snart blir det lite jobbigare. Tar gärna emot hjälp att tyda även denna. Här verkar hennes far ryttaren heta Simon Nilsson? Står det Österbotten? Iså fall stämmer det kanske att han kom från Finland, som det står i Geni. Men var kom namnet Simon Överst ifrån? Synd att inte moderns efternamn är med.

Då var det tydligen så att Dordea aldrig var gift med Isaks far  Isak Johansson Holm. Isak föddes 1716 och hans halvsyster Dordea 1722. Då bör alltså Dordea Persdotter och Simeon ha gift sig någon gång mellan 1716 och 1722.  Nu gäller det att lusläsa alla vigslar!



Om någon vet något om ryttaren Simon eller båtsman Isak Johansson Holm tar jag tacksamt emot dessa uppgifter!

Vänlig hälsning Helene Jacobson