NULL Skriv ut sidan - SV: Algutsboda

Anbytarforum

Titel: SV: Algutsboda
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2018-02-24, 19:10
Hej! Tack för det inlägget! Att inte få respons eller mothugg på sina idéer är jobbigt eftersom man inte vet om man är rätt ute. Jag härstammar från Thore Marcusson via hans dotter Lisken Thoresdotter. Att Martha Thoresdotter är dotter till Thore Håkansson i Rasslebygd är jag "helt säker" på. (En kusin till Martha  H Brita (Nilsdotter) i Ryggamo figurerar som dopvittne 1708 i Arnaskruv). Att Thore är ingift i Vissefjärda prästsläkt är jag också "helt säker på. Att hans hustru hette Karin är inte helt säkert. Inte heller att Martha är av prästsläkt eftersom Thore var gift minst en gång. Att tyda mantalslängden för Rasslebygd är svårt. Det förekommer en h Karin, men det kan vara Thores moder Karin Månsdotter. (Thore far Håkan Persson dog ca 1660) En expert kan kanske reda ut det. Thore kom med sina föräldrar från Kuppramåla, Alg till Rasslebygd kring 1640 och han förekommer vid ett otal tillfällen i domböckerna.


Jag härstammar från Kryssebodasläkten via
Joen Gummesson och Karin Månsdotter
sonen Måns Joensson
dottern Kerstin Joensdotter död 1719 gift med löjtnant Sven Mattsson Lind i Rasslebygd


Johan Gummesson och Malin Persdotter
dottern Karin gift m Per Matthesson i Moshult
dottern Anna gift med Nils Hemmingsson i Kuppramåla Alg


Mvh LK