NULL Skriv ut sidan - SV: Algutsboda

Anbytarforum

Titel: SV: Algutsboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2018-02-24, 23:31
Hej,

Det verkar som om vi har ungefär samma gener även i Krysseboda, då

Jag har Johan Gummesson och Malin Persdotter ->
sonen Gumme Johansson ->
sonen Johan Gummesson Lindström

och

Jon Gummesson och Karin Månsdotter ->
 sonen Gumme Jonsson ->
döttrarna Ingrid Gummesdotter (gift med Staffan Persson i Skinnabo) och Gertrud Gummesdotter (gift med Johan Karlsson i Stekaremåla)

och

Kristin Gummesdotter och N N ->
dottern Bengta gift med Carl Nilsson i Stekaremåla (ursprungl. Alsjökulla) ->
dottern Ingeborg Carlsdotter (sista äktenskapet med Thore Jonsson) och 
Johan Karlsson (gift med Gertrud Gummesdotter, se ovan)


Angående Jonas Jonae så tyckte jag den här texten av Michael Lundholm i Svensk Genealogisk Tidskrift var intressant: http://lundholm.me/artiklar/katarina_slutversion.pdf

Här framgår dels att Jonas verkligen hade en dotter Märta, dels att Märtas moder eventuellt var av släkten Halvhjort, som ju redan tidigare har en koppling till Krysseboda och Bodaskogssläkterna. (Ingrid Nilsson Halvhjort av Älmtaryd -> Margareta Håkansdotter Båt av Billa -> Ingrid Johansdotter -> kyrkoherde Johannes Gudmundsson -> Ingeborg och Märit Johansdotter (gifta med Gumme Larsson i Bodaskog resp. Markus Lukasson i Transjö)).
Fast, som du säger, "vår" Martha Thoresdotter kan ju vara dotter till Thore i ett annat äktenskap och inte alls dotter till Märta Margareta Joensdotters dotter.

Jag håller med dig, mantalslängder är svårtolkade. Algutsboda har ju dessbättre en hel del kyrkböcker, men Vissefjärda, där jag har mycket rötter, har väldigt ont om husförhörslängder.

Jag blev lite nyfiken på din Kerstin Joensdotter, död 1719, för henne har jag inte hittat; de enda barn jag har till Jon och Karin är Måns, Gumme, Sune, Karin och Per. Men jag har heller inte letat efter flera barn till Jon och Karin, så det är naturligtvis därför jag inte har henne med.