NULL Skriv ut sidan - SV: Algutsboda

Anbytarforum

Titel: SV: Algutsboda
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2018-02-25, 12:55
Hej! Tack! Lundholms artikel har jag inte sett. Intressant! Betr Martha Thoresdotter, är du med på mina idéer om hennes rötter? Det borde finnas många forskare som härstammar från Marcus Johansson och Martha Thoresdotter. Men jag har inte hört av nån som haft nån teori om Marthas anor. Om Thore H och hans föräldrar finns det extra mycket att läsa i domböckerna och Algutsboda Hembygdsbok I(om Tomeshult). Håkan hade en syster, min ana, Karin Persdotter, som hamnade i Norratorpsläkten. Kolla gärna Ekeberga räkenskaper 1700. Thore i Arnaskruv skänker pengar inför resan till Stockholm, eller vad står det?


Betr Kerstin Joensdotter så är det mitt påhitt att hon är dotter till Joen Gudmundsson. Herbert Jonsson skrev i KGF-tidningen om Matthes Johansson i Krysseboda och när han tog livet av sig 1700. Och då surrade Sven Mattson Lind runt  på gården. Av det fick Herbert till det att han var son till Matthes, Men det var han garanterat inte. Av domböckerna framgår det klart att hans föräldrar var Matthes Svensson och Karin Fullmosdotter i Högahult, Alg. Och att hans hustru hette Kerstin Joensdotter. Också att Kerstin och Matthes änka blev ovänner så att prästen fick medla. Om Sven Mattsson inte var insyltad i Kryssebodasläkten så var med "all säkerhet" Kerstin det. Dvs hon var kusin med Matthes J och dotter till Joen Gummesson. Den teorin håller jag fast vid tills dess nån annan kan påvisa nåt annat. Sven Mattssons son hette Gumme Svensson i Grimmagärde.


Gumme Larsson bodde i Krysseboda, inte i Bodaskog. Jag härstammar även från Margareta Håkansdotters syster Elin, gift Olof Hvit.
Thore Håkansson hade en bror Gumme Håkansson i Rasslebygd, en syster, gift Nils Håkansson, evt även Per Håkansson i Grimmansmåla, Rosenbalcks ana.
En annan teori jag har är att Gumme Larsson hade en bror Per Larsson (evt farbror Per Andersson) bosatt i Ubbemåla (söner Nils, Carl, Per och Åke) Detta apropå Rosenbalks och Göran Johanssons diskussion om ett domstolsfall 1637 i Rasslebygd. Den inblandade Jon Nilsson köpte Håkan Perssons gård i Kuppramåla, men flyttade snart till Ubbemåla.


Detta var allt
Mvh LK