NULL Skriv ut sidan - SV: Algutsboda

Anbytarforum

Titel: SV: Algutsboda
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2018-02-26, 19:34
Hej! Tack för det! Det där jobbet du gjort om Dädesjö var verkligen ett gediget arbete. Jag tackar.  Betr Kryssebodasläkten så finns det nog inte så mycket mer att hämta. Jag bor i krokarna där och brukar cykla igenom byn ibland och tänka på hur kan ha sett ut där för 300 år sen. Nu jobbar jag vidare på Marcussläkten. Det här kan intressera Marie.


" Thore Håkanssons i Arnaskruv widare talan att efter Kerstin Jönsdotters attest dat Brunamåla d 23 sept niuta Kupramåla tillbaka emädan dess sahl fader det ej sålt utan bytt för Rasslebygd som han misst blir nu som förr avslagen emädan    alt med fasta och dommar är til intet givedt och dödat och borde plikta 3 rek för doms men förskonas medelst sin ålderdoms swaghet" Uppvid HR AI:5 bild 2070  1697 7 juni. (Kan tolkas bättre)


Jag har jobbat med mtl längden betr Rasslebygd och tänkt om betr Thores hustru. Hon hette säkert Brita. Det stämmer bättre med det domboksutdrag  med Martha Jonasdotter som du skickade. Det finns en Karin Johansdotter redan. Det finns ingen Karin bland Marcus och Marthas barn , däremot Brita och Martha.


1651 Håkan h Karin drängen Tore
1652 Br Håkan h Karin knekten Tore
1655 Knekten Tore h Britta  Br Håkan h Karin son Per dottern Elin fånaktig
1665 Thore h Britta  Kn Gudmund
1675 Thore h Gudmund h dr Håkan
1680 Thore enkling
1681 Thore h utfattig
1691 Thore enkling


Det ser klart ut så här, men är himla rörigt de andra åren.


Håkan dog 1660. Karin levde 1664 enl mtl.


LK