NULL Skriv ut sidan - Tre saknade "försvunna" syskon Emsell

Anbytarforum

Titel: Tre saknade "försvunna" syskon Emsell
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2018-03-04, 23:41
Hej!

Jag har tappat spåren efter tre av syskonen Emsell och undrar om någon möjligen vet vart de kan ha tagit vägen. Föräldrarna hette Nils Kristian Emsell och Kajsa Borgstedt och de bodde i Gullsjö och de fick sju döttrar och en son. Kajsa dog 1780 och Nils K. 1782. De tre barnen jag tappat spåren efter är:
Johan Petter f. 7/11-1763    Maria Lisa f. 28/10-1765    Anna Lisa f. 17/10-1767

Det jag har om dem:

Johan Petter - spårlöst borta, han finns med i husförhören i Gullsjö t.o.m. 1780 men då modern dör flyttar fadern till annan gård/torp i Gullsjö och då är inte Johan Petter med längre och han finns inte alls i husfören i Långserud den perioden. Vet inte om han kallar sig Emsell som de andra syskonen gjorde. Troligen? Han är alltså ca 17 år när han flyttar.

Maria Lisa -  hon fick en oäkta dotter Kajsa 8/4-1791 med Magnus Danielsson. Kajsa föddes  i Börjestorp i Nor sn där hennes syster Kristiana Sofia (Stina kallad) bodde. Maria Lisa eller Magnus fanns inte i husförhören där. Dottern Kajsa finns heller inte med i något husförhör där Maria Lisa bor efteråt så antingen dog hon väldigt liten eller växte upp hos annan familj. Har hittat Maria Lisa på följande orter:

1780-talet (nån gång i perioden) Mellbyn, Bro sn
1786 Karlstad, hos köpmannen Lidback (enligt flyttlängd i Brunskogs sn, husförhör saknas då)
1786-88 Brunsberg, Brunskog sn
1788 Karlstad, hos köpmannen Lidback (enligt flyttlängd i Brunskogs sn, husförhör saknas då)
1785-90 (nån gång i perioden) Kattviken, Karlstad
1792-1801 Kolsäter, Långserud, där är hon överstruken och spåren slutar. Hon är då 36 år och fortfarande ogift.

Anna Lisa - hon fick också en oäkta dotter, Maria född 12/6-1796 i Källåstorp, Gillberga sn utan att finnas med i husförhören. Dock flyttar hon senare till socknen. Anna Lisas adresser och ungefärliga bosattår:
1785-86 Gillberga, Gillberga sn
1786-89 Jösseförs, Älgå sn
1789-97 Kolsäter, Långserud
1798 Källås, Gillberga sn
1799 Väsbytorp, Gillberga sn
1799-1801 Jakobstorp, Gillberga sn. Där slutar spåren efter henne och dottern, de är inte överstrukna i sista husförhöret men finns inte kvar i nästa.

Tacksam för alla tips  :)

Mvh,
Jörgen