NULL Skriv ut sidan - Norrbärke, Söderbärke, Västanfors

Anbytarforum

Titel: Norrbärke, Söderbärke, Västanfors
Skrivet av: Björn Karl Anders Nordin skrivet 2018-03-18, 10:29
Jag har problem med Anders Finne 1495-1570. Gift med Kerstin Larsdotter 1485-1571.
Deras barn heter Andersson eller Andersdotter i efternamn. Utom en som heter Simon Tholsson Finne 1530-1600 och gift med Barbro Olofsdotter 1540-1590.

Överallt var jag sökt så är denne Simon Tholsson Finne son till Anders Finne. Överallt där syskon redovisas har hans syskon efternamn med början på Anders.

Thol är ett namn. Visserligen mycket ovanligt. Anders Finne kanske hette Anders Thol Finne? Simon Tholsson Finne borde då hetat Simon Andersson Tholsson Finne?

Varför jag frågar beror på att jag söker svar på varför jag har högt finskt DNA (ca 13-16% beroende vilket företag som svarat). Alla spår går till Norrbärke med omnejd.

Simon Tholsson Finnes ena bror är Joen Andersson 1540-1610.

Här nedan släktlinjerna.

Anders Finne-Simon Tholsson Finne-Anders Simonsson-Staffan Andersson-Samuel Staffansson-Anna Samuelsdotter(gift Olsson-Kagg)-Samuel Olsson Kagg (gift med Malin Hansdotter)-Anna Samuelsdotter.

Anders Finne-Joen Andersson-Anders Jönsson-Hans Andersson-Jöns Hansson-Malin Hansdotter(gift med Samuel Olsson Kagg)-Anna Samuelsdotter.

Anna Samuelsdotter är min farmors mormors farmor.