NULL Skriv ut sidan - SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå

Anbytarforum

Titel: SV: Efterlysning Lars Larsson, Lars Anton Larsson och Nils Johan Larsson Holmfors, Skellefteå
Skrivet av: Kent Bergström skrivet 2018-03-18, 12:05
Hej!
Tack för information. Ja, det ser ut som om vi har gemensamma rötter, men med brasklappen att det troligen kommit in frön från annat håll antingen i din eller i min fädernelinje. Det har lett till att vi inte tillhör samma haplogrupp.

Men om man utgår från Y-fulls träd för gruppen I1 (www.yfull.com/tree/I1) så tillhörde vi samma gren för 2200 år sedan. Därefter kom vi att tillhöra olika grenar.

Jag kom att tillhöra haplogruppen I-Z2900, med en äldsta gemensam ana som levde för 1800 år sedan. Ur denna bildades den grupp som jag tillhör (I-Y21976). Den bildades för 1550 år sedan och gruppen har en äldsta gemensam ana som levde på 1400-talet.

Du kom att tillhöra haplogruppen I-L1302, med en äldsta gemensam ana som levde för 1700 år sedan. Ur denna bildades den grupp som du tillhör (I-Y31046). Gruppen bildades för 1250 år sedan ni har en gemensam ana som levde på 1100-talet. Karin Bojs har i sin bok "Svenskarna och deras färder" beskrivit gruppen I-L1302. Gruppen har starka vikingakopplingar.

Hälsningar! / Kent