NULL Skriv ut sidan - SV: Scharling

Anbytarforum

Titel: SV: Scharling
Skrivet av: Lena Backman skrivet 2018-03-18, 17:44
Hej!
Det jag vet om den Johan Dickman som jag är släkt med är att han kom till Nyköping ca 1766 då han fick burskap som kryddkrämare. Han kom då från Stockholm där han varit kryddkrämarlärling/bodbiträde hos kryddkrämare Preyer från ca 1754. Han bor från ca 1754-1765 i Stockholm hos kryddkrämaren Preyer i Katarina församling i kvarteret Pelare Backen, hus nr 29. Där står att han är född 1739. I hfl i Nyköping står att han är född 1740. Vi har sökt efter Dikmanssläkter som skulle kunna ha barn i hans ålder men inte hittat några förutom just hautboist Jonas Dikman.

Jonas får barn i närheten av det år som Johan är född. Det som vi vet är att Jonas och hans hustru Catarina Scherling får minst 8 barn fram t o m 1737. Catarina dör 1742. Jonas gifter om sig 1747 med Anna Margareta Hermansdotter. Hon förestår en Waxstapel verkstad i Stockholm tills hon går i konkurs. Vi tror att hon ev hade ett barn med sig in i äktenskapet. Men då kommer nästa problem. Vi vet inte varifrån hon kommer.

Vet inte om detta förklarar varför vi fastnat för Jonas men är mycket tacksam för ytterligare hjälp i denna fråga. Har ju redan fått mycket hjälp som jag är tacksam för.

Med vänliga hälsningar
Lena