NULL Skriv ut sidan - SV: Ambrosius Hofman

Anbytarforum

Titel: SV: Ambrosius Hofman
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2018-03-18, 21:18
Hej igen Ove.
Jag tittade i Bouppteckningen år 1675 efter Jörgen Grimmers hustru Maria Ambrosiusdotter och vill tala om att på de två sista sidorna finns följande information om båda makarnas föräldrar. Orter och namn i originalstavning, övrig text i nutida stavning.

Jörgen Grimmer berättar:
Dock bekänner sig hava fått kunskap att hans Sl. hustrus moder i Saxenlandh vid namn Maria Ambrosy Hofmans dotter in Erylenburgh skall vara vid döden avgången, varest hennes man ännu skall leva vid namn Ambrosius Hofman, men vet intet om någon arv kan vara fallen. Föregivandes, att de sammastädes hava en sådan rätt och skick, att intet skifte sker innan fadern dör.
Berättandes och sig på sin sida uti Örtzbergischen = Kreüdtz att hava uti Amptet Frybergh i Torpet Nieder = Poberdsk sina släktingar. Varest hans föräldrar för längst äro döda, men förmenar ännu hava bröder och systrar som leva, dock vet icke om honom där något till godo komma kan eller ej.

Förutsatt att det inte är en felskrivning, så har Maria avliden i Saxenland både en far och make som bär namnet Ambrosius Hofman.

Stavningen av de för mig okända orterna, så som jag tolkat dem, innebär så klart ett problem med identifieringen. Likaså att vi rör oss i år 1675. Saxenland skulle kunna vara Saksenland i Nederländerna, men jag undrar om det inte är i Sachsen, Tyskland, som båda två har sina rötter. Här nära Leipzig finns vad jag förstår ett amt Freiberg. Likaså finns ett Eilenburg nordväst om Leipzig. För övrigt famlar jag i blindo. Kanske någon annan mer kunnig gällande detta kan placera dessa ställen rätt.