NULL Skriv ut sidan - SV: Norrbärke, Söderbärke, Västanfors

Anbytarforum

Titel: SV: Norrbärke, Söderbärke, Västanfors
Skrivet av: Björn Karl Anders Nordin skrivet 2018-03-19, 12:39
Som jag skrev i mitt inlägg så har jag bara en massa indicier angående Simon Tholsson Finne - att han var Anders Finnes son.

Det var därför jag kastade ut en fråga här. Mitt syfte var att få mer information om min finska härstamning.

"Jag har problem med Anders Finne 1495-1570. Gift med Kerstin Larsdotter 1485-1571.
Deras barn heter Andersson eller Andersdotter i efternamn. Utom en som heter Simon Tholsson Finne 1530-1600 och gift med Barbro Olofsdotter 1540-1590."

Anders Tholssons Finnes släktled ner till mig finns klart belagd.

Anders Jonssons Sågmester har två söner som går direkt till mig.
Dels genom Hemming Andersson (Nordin gifte med Grufman)
Dels ett andra led genom Hans Andersson.

När man inte har tydliga skriftliga källor så kan man antingen stanna upp och inte bry sig mera.
Man kan också använda sig av DNA så långt det går.
DNA-kopplingar rasslar för fullt till mig hela tiden.
Det rör sig för min del om finskt etniskt DNA i betydande mått.
Min finska DNA-härstamning pekar entydligt mot Norrbärke med omnejd.

Då kan man fråga sig varifrån dessa finländska invandrare kommer ifrån. Tjaa. Anders Finne skulle kunna komma från Stockholm dit många "finnar" (svenskar, tavaster, karelare eller finnar) sökt sig till på 1200-talet och framåt.

Det vet vi inte.

Så fortfarande är min hypotes att Anders Finne kom från Savolax. Jag har självklart ingen källhänvisning för det finns sannolikt ingen sådan skriftlig källa.

Däremot kan man/jag få det belagt om det dyker upp någon nu levande person vars familj bor kvar i Savolax sedan 1500-talet eller som härstmmaar från Savolax och som DNA-testat sig.

Om Simon Tholsson Finne var son eller inte har jag för närvarande bara indicier på att han var. Och får jag ingen hjälp här så får jag bara vänta. Ingen säker källa finns för närvarande alltså! Likväl var han son till någon.

Varifrån Anders Finne kommer ifrån finns för närvarande inte heller: Ingen säker källa finns alltså! Någonstans kom han dock ifrån.

För att förklara min höga DNA-koppling till finsk härstamning kan man ju försöka ta reda på hur mycket "finskt blod" som min två härstamningsled fört med sig genom giftermål. En omständlig och tidskrävande historia.

Jag låter därför datorernas program för DNA-matchningar jobba så länge och ägnar mig åt andra släktled.

mvh

Anders