NULL Skriv ut sidan - SV: Cervin

Anbytarforum

Titel: SV: Cervin
Skrivet av: Björn Järhult skrivet 2018-03-22, 18:42
Björn, har du undersökt Smålands nation i Åbo 1640–1798 (1946, P. Wilstadius,) #92 biografi över Petrus Svenonis Platinus och #199 Sveno Nicolai Höök. Komplettering finns i SoH 1688:2 s. 108 för Platinus. Det är möjligt att även Smolandi Upsaliensis kan användas, om någon av sönerna inskrevs i Uppsala. Wilstadius är ofta mycket mer detaljerad än Herdaminnena och räknar ofta upp även syskon, åtminstone i Smolandi Upsaliensis.


Stort tack för tipset. Jag besökte Jönköpings stadsbibliotek på lunchen idag och har bland annat läst i Smålands nation i Uppsala del I av P.G. Vistrand. Där finns som #647 biografi över Petrus Platijn inskriven den 22 aug. 1707. Han uppges vara "född i Växjö, son af teol. lektor Petrus Svenonis Platinus och Sigrid, som var borgmästardotter från Växjö". Han uppges ha avslutat sina medicinska studier 1710. Denna Petrus Platijn kan inte vara någon annan än den son Peter som återfinns utan födelseår i Nöbbele AI:1 s. 62. Brodern Gabriel var född 1680 och systern Margareta 1682. Utifrån den omständigheten att nämnda husförhörslängd (och för den delen födelseboken) börjar år 1688 så kan man utgå från att denne Peter var född mellan 1683 och 1687. Han skulle då ha varit mellan 20 och 24 år när han skrev in sig som student i Uppsala, vilket väl får anses vara fullt rimligt.


Därmed anser jag det vara bekräftat att Sara Cervina och Petrus Platin under sitt korta äktenskap (Petrus dog redan 1689) inte hann få några gemensamma barn. I vart fall inte några som överlevde spädbarnsåren. Har någon synpunkter på mitt resonemang så får ni gärna kommentera.