NULL Skriv ut sidan - SV: Den gåtfulle Jon Jonsson i Hummelholm bonde där från omkr. 1725

Anbytarforum

Titel: SV: Den gåtfulle Jon Jonsson i Hummelholm bonde där från omkr. 1725
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-03-24, 20:06
Jag försöker förgäves hitta dina sidhänvisningar. Det är väl AI:1 du hänvisar till? Den boken består aav två delar, en förhörsbok 1701-34 s. 1-90. Därefter vidtar en kommunionbok s. 91-224 1718-34. Du har för kommunionboken istället för sidnumret angett bild numret. Enligt Arkiv digitals bildnumrering finns på bild 187 (dvs. s 212) höger sida inte pingstdagen utan "Andra storböndagen". Och ingen Hummelholm Jon Jonssons moder". Du menar att annandag pingst 1728 ska finnas på den sidan, men där finns bara fyra namn annandag pingst men fortfarande ingen Hummelholm Jon Jonssons moder. Annandag pingst 1728 hittar jag på bild 151/ s 176 men där finns hon! Det kan knappast vara hon från Håknäs. Hon är ju skriven med sin man på Håknäs nr 1. Däremot kan det vara felskrivet: svärmoder! Det skulle stämma med att hon sedan aldrig finns i kommunionboken eftersom hon kan ha dött strax efter. Hennes man Pehr Pehrsson gifte om sig 1729. Ditt inlägg idag talar om att Jon Jonssons moder (också?) skulle finnas annandag påsk 1723. Annandag påsk finns på bild 110/ s 135, men där finns inte Hummelholm Jon Jonssons moder. Däremot finns Per Pers dtr Margeta annandag pingst 1723 vilket talar för att hon fortfarande är ogift då. Samma anteckning Allhelgonadagen 1723 och första böndagen 1724. Första gången Hummelholm Jon Jonsson och hustrun finns i kommunionlängden är annandag påsk 1725. Annandag påsk 1723 hittar jag på bild 110/ s 135 och där finns mycket riktigt Mullsjö David Olsson, Olof Davidsson och hustrun samt drängen Jonas. David var änkling och Olof Davidsson g m en kusin till Margreta Persdr på Hummelholm 1, orsaken till att han och hustrun var faddrar när Jon och Margretas dotter Cecilia döptes 1728. Drängen Jonas kan mycket väl vara den "gåtfulle" Jon Jonsson eftersom han finns som dräng där på s 71 "nu gifft till Hummelholm". Ganska säkert identisk med Lars Håkanssons i Djupsjö dräng Jon Jonsson på s 56 om vilket det står "i Hummelholm".
Däremot är jag tveksam till att han skulle vara Nils Tobiaessons i Brattfors "Jonas filiolus". Jag tror snarare att det är en son till Nils, g m Margreta Olofsdr från Bygdeå (1680-1743) änka efter en dräng Jon Nilsson i Brattfors och återfinns på AI:1 s 74 "Jon Dutars änk Margetha". David Olofsson på Mullsjö 1 kan också ha haft en son Jonas "filiolus" (som betyder liten son).