NULL Skriv ut sidan - SV: Jag har flera matcher i tabellerna på FTDNA. Hur hitta ihopkopplingen i trädet?

Anbytarforum

Titel: SV: Jag har flera matcher i tabellerna på FTDNA. Hur hitta ihopkopplingen i trädet?
Skrivet av: Hans Jönsson skrivet 2018-04-04, 22:29
Hej!

Det finns inget effektivt sätt på ftdna site. Det finns ingen matchfunktion mellan träden vad jag vet.
Om man har tur hittar man träffar på de lite ovanligare efternamnen.

Ännu är det effektivare att lägga upp sitt träd på t ex myheritage.se eller ancestry. De matchar namn, födelsedatum mm mot andra användarnas träd och presenterar dessa för dig. Om du och den andra användaren har gjort släktforskningen noggrant så är det ganska stor sannolik att ni även är DNA match.

Själv har jag över 1000 ftdna-släktingar. Av dem har jag hittat gemensam släkting i de 6 bästa träffarna (alla över 100 cM i gemensamt DNA).
De har alla haft väl utvecklade träd på ftdna så det har varit ganska lätt att hitta.
Min hittills bästa träff har 200 gemensamt DNA och vår gemensamma släkting fanns från min vy 4 generationer bak och från hennes 3 generationer bak.

Så det krävs att både du och dina träffar har gjort grundlig släktforskning för att det ska finnas en bra chans.


Mvh
Hans Jönsson