NULL Skriv ut sidan - Starbäck / Starbeck / Starbeckius

Anbytarforum

Titel: Starbäck / Starbeck / Starbeckius
Skrivet av: Per Starbäck skrivet 2018-04-13, 23:01
I en diskussion om Ekman i Ljungby skrev Niklas Kant några uppgifter  (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=152434.msg1466119#msg1466119)om Starbäckar som jag inte kände till och undrar mer om.

För det första att Margareta Starbeckia var "död nyligen 1706 8/3", eftersom jag varken har födelse- eller dödsår på henne -- bara den gäckande uppgiften att hon sades ha blivit 101 år. Det går inte ihop! Hon kan svårligen ha varit född ~1605. Först 1618 blev hennes pappa Israel Laurentii Starbeckius inskriven vid Uppsala universitet, t.ex. (Och kanske är han den Israel Laurentii Sueco-Smolandus som skrevs in i Rostock universitet  innan det, 1610. Dessa en eller två uppgifter är de tidigaste daterade för honom.) Jag vet inte när han gifte sig med Anna Rothovia, men inte så tidigt i alla fall! Hennes bror Israel döps 1646-06-14 i Ljungby. Jag ska slå upp dina (Niklas Kant) referenser för att se var det står det det står om Margareta. Finns t.ex. uppgiften att hon blev 101 år där någonstans? Jag undrar i synnerhet om det rent av kan vara möjligt att hon inte är dotter till Israel utan till hans far Laurentius Starbeckius?!

Margareta nämns inte i de tidigaste släktanteckningarna inom släkten, utan dyker vad jag vet först upp i Starbäck-uppslaget av en A. W. Lundberg i Leijonhufvuds Ny svensk släktbok i början av 1900-talet. I Kalmar stifts herdaminne citeras nästan rakt av vad som står där om barnen.

 Det andra som var nytt för mig var att det sägs om Israel Starbeckius att "en dotterson var Israel Grönvald". Det är helt nytt för mig! Mellanledet är väl då troligen hans dotter Katarina.