NULL Skriv ut sidan - SV: Søker informasjon om foreldrene til Fredrik Lorentz Johansson (1812-1888)

Anbytarforum

Titel: SV: Søker informasjon om foreldrene til Fredrik Lorentz Johansson (1812-1888)
Skrivet av: Leif Lundkvist skrivet 2018-04-16, 17:12
Jag har försökt följa Fredrik Lorentz bakåt från döden, men förlorar honom när han 1848 flyttade från Eskilstuna till Pjätteryd, dvs jag hittar inte utflykten från Eskilstuna. Han finns då i Pjätteryd AI:10 (1846-1851) Bild 261 / sid 244 (AID: v19208.b261.s244, NAD: SE/VALA/00297) och får där Noack Leopold innan han gifter sig med Noacks mor. Att han heter Johansson är ovanligt för en person vid den här tiden, han borde heta Torkelsson efter sin "far", men Jean bör bli Johan när det försvenskas, mycket troligare än att han tagit Johansson efter sin far, så gjorde man inte vid den tiden. Böckerna i Kungälv är svåra att följa, men jag hittar inte Fredrik Lorentz ensam där varken som Torkelsson eller Johansson, dvs han har nog flyttat direkt från familjen till någon annan plats.


Jean Thurang hittar jag inte heller i Kungälv vid den här tiden, men om han var där tillfälligt (tillfälligt kan vara ganska länge) och hade en tillfällig förbindelse med Anna Jonasdotter skulle maken anses vara fader till barnet, om de inte gör en affär av det hela, dvs Torkel måste anklaga hustrun för hor och neka till faderskapet och orsaka en skandal, så att han står som far fastän familjen visste att det inte var rätt är fullt möjligt. För att veta säkert måste du nog hitta Jean Thurang, hitta andra säkra ättlingar till honom och DNA-testa.