NULL Skriv ut sidan - SV: Dorotea Persdotter f. 1683

Anbytarforum

Titel: SV: Dorotea Persdotter f. 1683
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-04-16, 21:52
Jag tror inte den som skrivit i geni.com vet något mer än du. I så fall måste det redovisas. Och nu vet du säkert mer än Tyko när han skrev Hembygdsboken.
Det protokollsutdrag som Gun grävt fram tycker jag ger en bra bild av bevisläget. 5/12 tycker du verkar lite sent, men jag tror att myndigheterna då hade lika stor kunskap om dåtida barns chanser till överlevnad med tanke på tidpunkten för förlossning som vi har på överlevande för för tidigt födda barn i början på 1700-talet. Man kan ju inte heller utesluta att Dordi helt enkelt mints fel, dvs. hon visste vem hon sammanlegat med men att det egentligen skedde tidigare än hon uppgav vid förhöret.
Protokollsutdragets dom är remiss till konsistorium. Men på hösttinget 1718 avgjordes saken slutgiltigt, Isak och Dordi dömdes att böta 40 och 20 daler smt (även om Isak dömdes mot sitt nekande). Sonen kallas som sagt Isaksson och det är tveklöst Isak Holm som åsyftas. Det kan ju hända att vi kan komma till en annan slutsats, men min uppfattning är att det kan man bara göra med DNA-analyser.