NULL Skriv ut sidan - SV: Frykerud

Anbytarforum

Titel: SV: Frykerud
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2018-04-18, 09:50
När man i ett sådant här fall, att en person bara verkar dyka upp i en HFL, får man väl fundera på om det är rätt uppgifter som anges i längden ?

När som denna Greta bara har födelseår angivet, får en att tänka på att födelseuppgiften är lite osäker ?
- saknas i födelselängd ?
- fel födelseår ?
- född i annan socken ?

Här anges ju på flera platser (vilka i-och-för-sig kan vara kopierade mellan sidor) att hon ska ha varit född i V Ringstad. Vilket ju inte det kan hittas något av !?

Tittade i går kväll på dop-vittnen - åt båda hållen ...
Hittade då att Matts Ersson o h h Greta Nilsdotter var sådana för ett barn till en Jon Nilsson o h h Maria Andersdotter. I en tanke att denne Jon skulle kunna vara en bror till Greta, så fick jag titta i Stora Kil (där både Jon och Maria angavs vara födda). Flera Jon hittade jag där födda 1790, men i Frykeruds HFL anges datum 2/5 - men då var det ett oäkta barn ...
Sida för födda 1792 verkar tyvärr vara bortrivet !?
Men jag tror nu att Matts o Greta var dopvittnen "bara" för att de bodde i samma by ?

I ett försök att hitta en Greta född ett annat år, men fortfarande i Frykerud, så letade jag i åren omkring 1790.
Det verkar inte finnas många Margareta/Greta i den här socknen (och tiden) ...
... men fick syn på ett UÄ barn Greta född just i V Ringstad 1789 ...
... men här angavs en fader Henrik - vilket också verifiera av att denna Greta har patrnonymikonet Henriksdotter (innan hon anges flytta till Carlstad).
Så hon var/är det knappast heller då :-(