NULL Skriv ut sidan - SV: Bergius

Anbytarforum

Titel: SV: Bergius
Skrivet av: Susanne Carlsson skrivet 2018-05-13, 13:11
Jag vet inte om det är av intresse, men jag har hittat en son och dotter till Rådman Johan Bergius och hans hustru Christina Gravall, som inte omnämns någon annanstans.
Sonen Fridric hittas i AI:1 Kristinehamn Bild 8 sid 11
Där finns förövrigt jungfru Britta Bergia också (syster till rådmannen?), längre ner på sidan finns antingen samma Britta eller ytterligare en.


Dottern Catharina föds 1725-03-10, döps 1725-03-11. En av dopvittnena är Bengt Bergius.
Notisen finns på CI:3 Kristinehamn Bild 137 s264.
Jag hoppas att denna Catharina är min ana Catharina Johansdotter, som uppges vara född 1725. Hon gifter sig 1748-11-01 med svarvarmästare Johan Broman, och då står hon som borgardotter. Johan dör 1761 efter att de fått tre döttrar (Anna Stina, Johanna och Lena Cajsa). Catharina gifter 1767-07-11 om sig med svarvarmästare Mårten Wikman och får med honom min ana Brita Maria Mårtensdotter 1768-10-02. Catharina dör tyvärr 1771-03-30, och uppges då vara 43 år.
Jag har två DNA-matcher på FTDNA som kopplingar till Bergius, dock har jag andra kopplingar med dessa två matcher, så jag kan ju inte säga glasklart att vi även kan vara släkt på Bergius-sidan (om nu min Catharina är identisk med rådmannens dotter).

Med vänlig hälsning,
Susanne Carlsson