NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Månsson ohh Pernilla i Nyboda, Vankiva 1688

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Månsson ohh Pernilla i Nyboda, Vankiva 1688
Skrivet av: Carina Månsson skrivet 2018-05-14, 18:01
Hej,


Bröderna Sven, Wollemar och Trueds fader var Måns Tufvesson i S Fredskog, du hittar honom i dödboken i Farstorp. Enligt VGD 1707 HT 44 hade de även systern Gunnel gm Jöns Persson i Vankiva och 1707 omgift med Troed Torlasson i Tullstorp. Wollemars son som övertog gården i S Fredskog finns mycket ofta i domboken, en riktig trätobroder!


När det gäller Pernilla är hennes äldsta syster min anmoder. De var döttrar till Eskil Persson och Bolla Simonsdr i Troedstorp. Vet inte hur många barn de hade men har hittat 2 systrar till.
1 Kerstina, död i Ubbarp 1701, var först gm prästbonden i Farstorp sedan med fogden Trued Bengts i Tågarp och därefter med Åstrad Torsson. Hon fick problem vid skiftet efter fogden och då levde hennes far, finns i domboken. (min ana)
2 Pernilla, död i Ubbarp 1732, hennes dödsålder måste vara tokig i db för hon fick ju barn rätt sent. Det är alltså din ana.
3 Inger Eskilsdr, död 1745 i Långaröd. Var gift med 2 ryttare, först Maurits Ulf och sedan Söne Galt. Finns en del i domboken om förmyndare och arv efter första kullen.
4 Kerstina dy, död i Troedstorp 1744. Var gift med Anders Jonsson och övertog Troedstorp.


Nu tror jag att du själv hittar mycket i kyrkböckerna med ledtrådarna ovan :)


Mvh Carina